
This document is downloaded from DR‑NTU (https://dr.ntu.edu.sg)
Nanyang Technological University, Singapore.

Public service broadcasting in Hong Kong :
background, present status and future prospects

Sze, Stephen Man Hung.

1995

Sze, Stephen M. H. (1995). Public service broadcasting in Hong Kong : background, present
status and future prospects. In AMIC Seminar on the Impact of the Changing Media
Environment on Public Service Broadcasting in Asia: Seoul September 28‑29, 1995.
Singapore: Asian Media Information and Communication Centre.

https://hdl.handle.net/10356/87317

Downloaded on 20 Mar 2024 16:57:28 SGT



Paper No. 6 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Public Service Broadcasting in Hong Kong: Background, 
Present Status and Future Prospects 

Paper presented at the .seminar on "The Impact of the Changing Media 
En\ ironment on Public Service Broadcasting", Seoul, September 2%-T), 1995. 

by SZE, Man 1 lung, Stephen 
Lecturer, General Education Division, 
Lingnan College. 1 long Kong. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



A. The History and Function of RADIO TELEVISION HONG KONG (RTHK) as 
Public Sen ice Broadcasting in Hong Kong:— 

RTI IK has a long history in the public serv ice broadcasting of Hong Kong. 

"On 12th September, 1929, the Hong Kong Broadcasting programme committee was 
formed to be responsible for the organising of sound broadcasting in Hong Kong 

"In April 1954, Radio Hong Kong became a department (under the Post Master General). 

"A new Government Television Unit known as Radio Hong Kong Television (RHKTV) 
was established in April, 1970, for the purpose of producing public affairs television 
programmes for transmission by the licensed commercial television companies, the then 
Rediffusion Television (RTV) and i long Kong Television Broadcasting (HK-TVB). 

"On April 1, 1976, the Educational Television Service (UTS) merged with 
RHKTV... 
The English name of the Government broadcasting unit was changed to Radio 
Television I long Kong (RTIIK) while the Chinese name remained the same. The 
merged unit was under the control of the Director of Broadcasting but the 
Director of Education was still responsible for the content of the J-TV 
programmes."(1) 

The RTHK operates presently 7 radio channels. Radio 1, the most popular radio channel 
in Hong Kong, is a Chinese channel. It has an audience si/e of 35% (1994), 1,774,000 
listeners. It covers the major political and social events of the city. Public mood of the 
tune is also reflected by the extensive phoneTn progammes. Radio 2 is also a Chinese 
Channel. It provides news bulletins and financial reports on a hali-hourly basis. It also 
broadcasts traffic reports from 0730 to 1900 hours. Its orientation to the young people is 
reflected by its pop-music and magazine programmes. Radio 3 is a 24 hour news and 
information channel in English. Radio 4 is a bilingual channel for fine music and the arts. 
Radio 5 focuses on serving minority groups in Hong Kong like Mandarin programme and 
entertainment programmes for the elderly. Radio 6 relays the BBC World Service 
Programmes as well as provides information and entertainment of local interests. Radio 7 
started in May 1991. It provides News and financial news, weather and traffic reports, the 
music in between are oldies. 

The television programmes of RTHK occupy a section of the prime time as well as other 
time slots on the two commercial TV channels. Programmes produced and sent contain 
public affairs, investigative reporting, dramas and documentaries. They serve not only the 
purpose of public communication, but also to balance the over-commercialized 

-> 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



programmes of commercial TV. Education programmes are another important 
component.(2) 

The RTHK production fund allocation for 94-5 totals HKS 332.2M. 

| TV 
Radio 
ETV 

HKS164.5M. 
HKS141.3M. 
HKS 26.4M 

50% 
42% 

8% 

It is understandable that the expenditure of the RTHK as a public broadcaster is ruiher 
small. According to the estimation of 1991-2: (3) 

COUNTRY 

Canada (CBC) 
UK (BBC) 
Japan (NIIK) 

! USA (PBS, TV only) 
| U.K. (RTHK. Radio and TV) 

EXPENDITURE in I SS per capita 

4S.S6 
37.3! 
19.76 
6.34 
5.60 

I •-. The Problems Concerning the Future Status of RTHK: 

The problems related to the future role, orientation and status of RTHK originated as 
early as in 1984. It has, however, come to no definite conclusion until the present, and 
the main reason for it is political. 

The first wave of deliberation of the status of RTHK came up in 1984, it was the time of 
Sino-British negotiation concerning the future of Hong Kong The Sino-British Joint 
Declaration signed on the 19th of December, 1984, attested the ending of Hong Kong as 
a Bridsh colony by the 1st of July, 1997. It was also the time for an opportunity of drastic 
change in the media landscape of Hong Kong, because the Broadcasting Review Board 
(BRB) was drafting a blueprint for the whole media environment of Hong Kong in the 
future. There was a general social outcry for the corporatization of RTHK. The 
Government considered this policy as a possible way to decentralize its power. The 
genera! public would like to see a more independent image of RTHK, instead of 
remaining a mouthpiece of the Government. Other media operators would like to see 
more competition of RTHK with them. Another significant voice came from the staff 

3 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



members of RTHK. It was held that the Government image of RTHK did more harm than 
good to staff morale. Despite the fact that since 1973, all responsibilities for compiling 
news bulletins were transferred from the Government Information Services to RTHK, 
with the Director of Broadcasting as the editor-in-chief, the image of RTHK as a 
mouthpiece of the Government was still firmly implanted in the mind of the general 
public. Corporatization would mean the shaking off of this image. Mr. Wong Chi-keung, 
a principal programme Officer and news editor of RTHK Chinese newsroom, told the 
members of the BRB that the editorial team members regarded their role more as a 
watchdog of the society than anything. They wanted to keep Government interference at 
a minimum, and corporatization would realize their professional independence.(4) 

The option of corporatization of RTI IK was one of the many option that the BRB 
suggested, and members of the Board, in general, were highly supportive of this 
particular option. By 1988, a bill for the corporatization of RTHK was to be drafted and 
to be tabled lor the passing by the Legislative Council.(5) This process was delayed with 
apparently no clear and distinct reason. Yei, it was forecasted that RTHK would 
corporatize after April, 1989, through the passing of the bill in April and the consequent 
setting up of a Board of Directors.(6) In July, 1989. it was further confirmed that the 
issue of corporatization by 1990 was endorsed by the Executive Council (bxco), the main 
body of decision making in the Government.(7) In fact, the Director of Broadcasting, 
Miss Man-yee Cheung, informed the public that the corporatized RTHK would be 
subjected under an RTI IK bill and public control, instead of former domination by the 
Government.(8) In an interview, she expressed that the future role of a corporatized 
RTI IK would be to act in the interest of the public and even criticize the Government, 
when necessary', without restraint, furthermore, it was only when RTI IK could become 
corporatized that it could be truly an institution of public responsibility and represent 
public interests.(9) 

This plan was further delayed, but this time it was under the pretext that the Government 
had difficulties in settling "terms and conditions for the station's 330 civil servant 
staff".(10) As a matter of fact, a greater complication related to this issue slowly 
emerged. 

According to the Sino-British Joint Declaration, all matters related to the policy of Hong 
Kong that stretch beyond 1997, should be matters of mutual consultation for the Joint 
Liaison Group (JLG) set up by the two Governments. Naturally, the corporatization of 
RTHK is one. The main reason for the neglect of this issue was that there were definitely 
more important issues on the agenda: the building of a new airport that required as much 
as HKS200 billion and the setting up of the Court of Final Appeal. Besides, the 
preoccupation with the 1991 Legislative Council by all political parties and the 
Government also dissipated much of the energy. 

4 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



As early as in July, 1991, the Secretary of Recreation and Culture Branch responsible for 
the policy making of Broadcasting, James Y.C. So had drawn the attention of the public 
to the fact that the problem of corporatization of RTHK had to consult the Chinese 
Government.(11) On the 8th of October, 1991, the agenda of corporatization of RTHK. 
was passed by Exco and the Chinese Government would soon be "notified"'.( 12) 

The first reaction of the Chinese Government occurred in January, 1992. The Chinese 
principal representative of the JLG, F. M. Guo, said that the JLG should investigate this 
problem, for there were many problems that the Chinese side would have to consider.( 13) 
In February, Jiahuan Luo, the Chinese team member of the JLG remarked that the 
Chinese Government would like to retain RTHK as a Government-run station to serve the 
function of public communication for the Government.(14) In March, a Hong Kong 
Government high official, who asked not to be quoted, remarked that "the RTI IK 
corporatization plan would go ahead even if no agreement was readied in the up-corning 
Sino-British JLG meeting. The Deputy Director of New China News Agency (NCNA), 
the official representative body of PR China in Hong Kong, Junseng Zhang, countered 
strongly that this statement made before the up-coming JLG session was "irresponsible". 
because this issue "concerned the smooth transition of the territory and the interest of the 
future (Hong Kong) Special Administrative Region Governmental 5) When Lord 
Caithness, the Foreign Office Minister with special responsibility lor 1 long Kong said 
that although the subject could be discussed in the JLG, the final decision would rest in 
Hong Kong. Ping Lu, the Director of the Chinese State Council's Hong Kong and Macau 
Affairs Office, the more senior Chinese Official so far, strongly criticized this intention. 
For this would induce changes that might be unfavourable to the future Hong Kong SAR, 
which might have to be reverted back after 1997.( 16) 

In May. the position of the Flong Kong Government softened, for fear that the dead-lock 
might jeopardize the Sino-British talks over the financing of the building of a new 
airport, news from the top level of the administration disclosed the intention to give up 
the idea of corporatization. However, the Director of Broadcasting, Miss Man-yee 
Cheung, still explained the advantages of corporatization of RTI IK, she also had to admit 
of the great obstacles for it.( 17) The new Governor, Chris Patten, in answering the 
question of when to corporatize RTHK put forward by the staff members of RTHK, said 
that the Government had more important issues to tackle than this. He set the new time 
for reconsideration at the end of the year. 

By tire end of 1992, Sino-British relations worsened, because of the political reform plan 
of the new Governor which met with strong criticism from China that this was a 
conspiracy to make Hong Kong ungovernable after 1997 through speeding up the process 
of democratization, thus breaching the Sino-British agreement of smooth political 
transition with as little political change as possible. Talks over the political system of 
Hong Kong began. Overshadowed by this dispute, the Government of Hong Kong 

5 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



avoided the issue of corporatization to prevent from further irritating the Chinese side. 
Nevertheless, the position of the Government was not clear. On the 18th of Feb., 1993, 
James So. the Secretary of RGB, mentioned "shelving"" the issue in the morning, and not 
"having reached any decision" in the afternoon.(18) 

By the end of the year, the Sino-British talks on the political system of Hong Kong broke 
up, and a high official disclosed that the Government of Hong Kong would resume the 
consideration of RTHK corporatization again, as the need to refrain from irritating the 
Chinese Government no longer existed.!' 19) Two days after this, James So, Secretary of 
RGB, said quite the opposite. He considered the political atmosphere unsuitable for 
handling this issue.(20) This was further confirmed in June, for he pointed out that it 
made no sense to do so when the Chinese side had made very clearly that the changes 
would be reverted after 1997.(21) 

It was not only in the issue of the corporatization of RTHK that the Government of Hong 
Kong was very indecisive and timid. There were other related issues. With the advent of 
Cable TV since September, 1993, the public has been banging for a "public access TV 
channel", and RTHK also lobbied for a public service channel, as according to the tender 
agreement, the Government can take up 3 channels for its own disposal if Cable TV can 
reach up to 16 channels of its own. The Government rejected both the suggestions for 
fear of losing control of the situation, finally, since 1994, the Government of Hong Kong 
has promised to draft a Broadcasting Bill to cope with the totally new electronic media 
landscape, but it has failed till now to do so. A high official of RCB disclosed that the 
plan had to he shelved because it would antagonize China in the run-up to 1997. 
I iowever, this point was contradicted a lew days later by the Acting Chief Secretary, 
saving that: "We are still working on a draft broadcasting bill. It is a very complex piece 
of legislation and we have to consult widely before we forward the bill to Legco." No 
specific time-table was given.(22) 

In face of this confusion, some politicians began to lose their patience. The Legco 
members of the Democratic Party, the most progressive of all the different political 
orientations in Hong Kong, (and the largest party after the Sept., 1995 election,) have 
been planning for tabling a private bill for RTHK corporatization.(23) 

C. The Public Debate on the Issue of RTHK Corporatization: 

Looking at the ups and downs concerning this issue, it is necessary to scrutinize the 
different positions related to this issue. 

6 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



a. The RTHK Administration: 
it is generally held that to be a government official means a good guarantee of job 
security and fringe benefits; they are also shielded from commercial competition often in 
a cut-throat form; efficiency is never a great concern in government offices. However, the 
administration of RTHK., in general, are in favour of corporatization. The conceivable 
advantages have been stated rather thoroughiy:-

/. Administration: 
-Reorganization of the cumbersome structure. 
-More flexible private sector-like personnel policy, rewarding the outstanding and firing 
the incompetent staff members. 
-Less constraint and bureaucracy than as a government department. 
-Maximization of the use of available resources. 
-Supervision from a Board of Governors from a representative cross-section of the 
community. 

.?. I'mancc: 
-Saving staff costs through reduction of about 970 to 770 people of different terms of 
employment and increasing revenue. 
-More systematic planning and cos! control. 

S. Programme Production: 
-Independent image in the eyes of the public. 
-Greater freedom in programme production and programming. 
-Greater ability to respond to rapid change in the media landscape.(24) 

/'. The Mainland Chinese Official Point of I lew:-
The Chinese official point of view is most explicit in an article of public affair 
commentary dated Feb.29, 1992. The idea of corporatization was brought up by the BRB 
in 1985, immediately after the signing of the Sino-British Joint Declaration. This move is 
considered to be "unusual" and '"have a purpose". During the promotion of 
corporatization , the Director of Broadcasting. Miss Man-yee Cheung, mentioned in an 
interview in 1989 that "corporatization would 'lead to a legally protected independence o\ 
RTHK such that after 1997 the Government of SAR would not be able to change its 
broadcasting policy and to remodify the role to act as a mouthpiece of the Government 
easily". This move is seen as a British conspiracy for RTHK to attain total independence 
from the control of the SAR Government, an anticipation to meddle with the internal 
affairs and policy of the SAR Government.(25) 

7 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



A sympathizer with the Chinese official viewpoint also pointed out the necessity of 
retaining the official control and status of RTf IK. He even compared the role of "BBC as 
a successful mouthpiece of the British Government" with thai of a state controlled 
RTHK.(26) This shows that either he is ignorant of the difference between Government 
channel and public broadcasting sen ice, or that he refuses to acknowledge such a 
difference. 

Another piece of commentary found in "ilauhinea", a pro-Chinese periodical accused 
the British Hong Kong Government of using the pretext of saving resources and 
increasing efficiency to corporatize RTHK, the true underlying motive was to bring it out 
of government control after 1997, for it has served the purpose long enough as a 
mouthpiece of the colonial Government. This is against the spirit agreed upon in the Joint 
Declaration that as little change of the political and social structure as possible should 
happen in order to facilitate a smooth transition.(27; 

c. Other Critics and 3 Decisive Factors of Deaillock:-
fiven critics more hostile to the inefficient and bureaucratic operation in comparison with 
the commercial players deemed that corporatization could jack up the efficiency. The 
famous economic commentator and owner of the Hong Kong Economic Journal, Mr. 
1 iang Tzi Lam, assessed the significance of RTHK corporatization in two of his editorial 
articles from 3rd-4th, March, 1992. He suggested that the Chinese Government should 
make use of indirect means of control of R'i 1 IK like what the British Government did to 
the BBC. through the appointment of a board of directors and through parliamentary as 
well as legal means of control, for him, corporatization of RTHK was a continuation of 
the spirit of privatization in Thatcherism. This process had great success in the case of 
Kowloon and Canton Railway. The corporatization of it led to greater efficient and lover 
cost. RTHK could also benefit from this, for this would set up meritocracy and reduce 
redundancy among the members of staff.(28) 

From 1992 till now, it becomes clearer and clearer that there have been three factors that 
lead to this deadlock. The first explicit factor emerged in 1992, when Chinese officials 
and their mouthpieces in the media stressed the significance of a government controlled 
broadcaster, a continuation of the colonial tradition of control of RTHK. It is only 
through this that the SAR Government can promote its policy, disseminate important 
messages, and promulgate laws and ordinances (29) This confirmed the ground for the 
objection to corporatization of RTHK on the Chinese side. 

Secondly, some media critics also pointed out that even the Hong Kong Government has 
been reluctant to corporatize RTHK, during the Sino-British dispute and negotiation over 
political system and financing the building of the new airport, and also at the later period 
of transition, the "Sunset" Government of Hong Kong required this last mouthpiece to 

8 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



legitimize its power and prestige with the ascension of the influence of the Chinese 
Government as a competitor for public allegiance.(30) 

Finally, the reluctance of the top officials in the Hong Kong Government to take action in 
corporatizing RTHK also lies in the fact that they are thinking and acting in their own 
interests. The least they do to infuriate Chinese, the better stands their chance of smooth 
transition, retaining their high positions in the hierarchy, because the Chinese high 
officials have been continuously trying to convince the local top bureaucrats that the 
SAR Government would appreciate their loyalty. It makes no sense to undertake 
something that will be demolished after 1997, and thereby sacrifice their prospects of 
smooth transition. 

All these help to explain why the issue of corporatization of RT1 IK has turned out to be a 
farce. 

I). Conclusion:— 
The future prospect for the eventual corporatization of RTHK is dim, although for it to 
remain as a Government-run broadcaster is detrimental to its credibility, especially when 
the future SAR Government has the intention to tighten its control and end the relative 
autonomy in news editing and programme production. Furthermore, tax-payers will have 
to bear the burden of inefficiency, staff redundancy, cost ineffectiveness and low morale. 
The operating staff members and the administration alike had anticipated a more rosy 
future, but the beautiful dream has ended up in total frustration and disillusionment. It 
would be really over-optimistic for anyone to hope that the Chinese Government might 
eventually introduce corporatization of RTHK after 1997, when the SAR Government 
has a strong grip of the political situation. 

1 low about the public9 In early 1995, an SCMP survey showed that 58% of the Hong 
Kong people questioned were opposed to RTHK becoming the mouthpiece of the SAR 
Government after 1997. The survey of the Express at more or less the same time showed 
that 68% of the interviewed supported the corporatization of RTHK, expecting thereby 
greater efficiency and higher quality of service, only 23% were against and 9% had no 
opinion.(31) To what extent should we trust the public and its awareness of its OAVTI 

interests9 

(END) 

9 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



FOOTNOTES: 

(1) Handout introducing RTHK, 1995, p.2, Part I -- Historical Background. 
(2) Handout introducing RTHK, 1995, p.3-7, Part III - Functions and Services. 
(3) Handout of RTHK prepared for The Broadcasting Steering Group of the Consumer 
Council, 1995, p. 1-2. 
(-1) "Gov/ Image Hurting RTHK Staff Morale', ILK. Standard, 16-01-85. 
(5) See Sing Tao Jih Pao, 26-07-1988. 
(6) See Sing Tao Jih Pao, 09-02-1989. 
(7) See Ming Pao, 19-07-1989. 
(8) See Sing Tao Jih Pao, 26-07-1989. 
(9) Inteniew conducted by a reporter of Wen WeiPo, published on 10-08-1989. 
(10) See South China Morning Post (SCMP), 17-06-1990. 
(11) See Hong Kong Economic Journal, 22-07-1991. 
(12) See Siting Pao, 09-10-1991. 
(13) See ILK. Economic Times, 28-01-92. 
(14) See Ming Pao, 18-02-1992. 
(15) See SCMP, 02-03-1992. 
(16) Sec SCMP, 05-03-1992. 
(17) See Ming Pao, 15-05-1992. 
(i 8) See Express, 19-02-1993. 
(19) See Ming Pao. 28.12-1993. 
(20) See ILK. Economic Times, 30-12-1993. 
(21) Sec Sing Tao Jih Pao, 14-06-1993. 
(22) See SCMP, 27-05-1995. 
(23) See U.K. Economic Journal, 26-05-1995. 
(24) See section on the "Benefits of( \>rporatizution" in the RTHK document on 
Corporatization. 
(25) See "What is the Purpose of the Independence of RTHK? ", Wen Wei Po, 29-02-
1992. 
(26) See "Why does RTHK want to corporal te now'/'", by Yau Lua Chu, Wen Wei Po, 
04-03-1992. Chu is a pro-Chinese business administrator and commentator. 
(27) See Bauhinea (Zijing) Magazine, April, 1992, p.9-10. 
(28) See Hong Kong Economic Journal, 03 to 04-03-1992. 
(29) See article "'Historyproved that Hong Kong Requires a Government-run 
Broadcaster', by Ho Chi, in "Tree T'orwn", Ming Pao, 20-02-1992. Ho Chi is a pro-
Chinese news and public affairs commentator. 
(30) See "RTHK — Independence without Autonomy", Hong Kong Economic Journal, 
21 -02-1992. Also "RTHK Independence ", Yiu Ming To, Ming Pao Monthly, April, 
1992, p.61-3. 
(31) See "What are the Reasons for Non-corporatization7 ", by the RTHIv Editorial 
Committee, "Free Forum ", Ming Pao, 25-05-92. 

i r\ 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library


