
This document is downloaded from DR‑NTU (https://dr.ntu.edu.sg)
Nanyang Technological University, Singapore.

Freedom lost, freedom won : a study of the
Philippine press system

Fernandez, Doreen G.

1988

Fernandez, D. G. (1988). Freedom lost, freedom won : a study of the Philippine press
system. In Consultation on Press Systems in Asean : Jarkarta, 23‑26 August, 1988.
Singapore: Asian Mass Communication Research and Information Centre.

https://hdl.handle.net/10356/86135

Downloaded on 09 Apr 2024 16:02:00 SGT



Freedom Lost, Freedom Won : 
A Study Of The Philippine Press System 

By 

Doreen G Fernandez 

Paper No.9 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



:,y 
- ^ 

/ ^ 10 
FREEDOM LOST, FREEDOM HON: 

A STUDY OF THE PHILIPPINE PRESS SYSTEM 

Doreen G. Fernandez 

Ateneo de Manila University 

Philippines 

© 

A paper written for the Consultation on "Press Systems in ASEAN" 

Jakarta, Indonesia, August 23 - 26, 1988 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Acknowledgement: This paper was greatly enriched by advice and information 

from Eugenia Duran Apostol, publisher of The Philippine Daily Inquirer; 

Mlla Alora, Assistant Press Secretary; Alice Colet Vllladolid of the 

Philippine Press Institute; and Elfren Cruz, Metro Manila Governor. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The Philippine press system evolved through a history of Spanish 

colonization, revolution, American colonization, the Commonwealth, indepen­

dence, post-war economy and politics, Martial Law and the Marcos dictator­

ship, and finally the Aquino government. Predictably, such a checkered 

history produced a system of tensions and developments that is not easy to 

define. An American scholar has said: 

When one speaks of the Philippine press, he speaks of an institu­
tion which began in the seventeenth century but really did not take 
root until the nineteenth century; which overthrew the shackles of 
three governments but became enslaved by its own members; which won a 
high degree of freedom of the press but for years neglected to accept 
the responsibilities inherent in such freedom. ... It is a press which 
has bred nearly all of the country's heroes (for example, Rizal, 
Mabini, del Pilar, Osmena, Quezon, Romulo), while also breeding many 
corrupt and unscrupulous newspapermen.1 

This is a press centralized in Manila, the primate city, where the 

nationally-circulated newspapers are based, although there are 252 communi­

ty or provincial newspapers. This is a press that is predominantly in 

English, and only secondarily in Filipino, the national language, and in 

some of the vernaculars (e.g. Cebuano, llocano), in Spanish and in Chinese. 

Of the 27 papers currently being published in Manila, 13 are in English, 

all broadsheets, and 10 are in Filipino, all tabloids. It is to the Eng­

lish newspapers that readers principally refer for the hard news, the 

investigative reporting, the news analyses and editorials, and the major 

columnists. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



THE PAGES OF HISTORY 

The Spanish Colonial Era. In the history of the Philippine 

press may be seen the roots of the present system. What might be called 

the first newspaper in the Philippines would be Sucesos Felices (Fortunate 

Events), printed by Tomas Pinpin (called the father of Philippine printing) 

in 1637: a 14-page newsletter devoted to "the depredation committed by 

Muslim pirates," and written "in an interesting anecdotal style reminiscent 

of modern journalistic trends." A second issue appeared two years later. 

Besides these, hojas volantes (literally "flying sheets," or flyers) have 

been found dating to 1799, titled "Al Publico," and bearing occasional 

3 news.J 

Aviso al Publico (Notice to the Pub l ic ) , 11 pages with a blank back 

page, was a more formal publ ica t ion , f i r s t issued on 2 June 1809 by Gover­

nor General Mariano Fernandez de Folgueras in order to inform the public of 

the Franco-Hispanic troubles in Europe. To counter the l i e s of the French 

papers ("the perfidious ins inuat ions of the enemy of our coun t ry" ) , 4 he 

t ranslated news of 1808 events from gaze t tes taken from a French ship cap­

tured in Batangas. A second Aviso was issued 11 September 1809. Both 

carried imprint and l i cense , but had no e d i t o r i a l information, publ isher ' s 

or p r in t e r ' s address, or indicat ion of r e g u l a r i t y of pub l ica t ion . 

Listed as the second paper issued i s Poema en verso heroico (Poem 

in heroic verse) by Francisco Abaurre, a government o f f i c i a l of the audi­

t o r ' s office at the Exchequer, pr inted at the Univers i ty of Sto . Tomas in 

1809. I t i s a compilation of news taken from English g a z e t t e s , also meant 

to counter false bu l le t ins from France ("in view of the melancholy these 

2 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



caused"), by narrating In four cantos and in verse (octavas reales) the 

Spanish victories at arms.-' 

Del Superior Gobierno, which probably assumes the word Gaceta (thus 

Gazette of the High Government), a weekly first published on 8 August 1811, 

is generally accredited as the first formal Philippine newspaper because it 

had serial numbers, an editor, a (limited) variety of news content, and a 

sense of the urgency of news. Fernandez y Folgueras, governor general and 

editor, introduced the purpose in the first issue: 

...the Superior Government desiring that the inhabitants of the Philip­
pines who have constantly proved their fidelity, love and patriotism, 
should participate in the pleasing news from the [foreign] gazettes ... 
1 have endeavoured to translate them with the greatest punctuality, and 
have hastened them to press in order to extend and transmit to all 
points of the Islands the enthusiasm and unalterable resistance of the 
Spaniards in the metropolis, the inexhaustible fidelity of the British 
allies, the victories over French arms, and most especially the opening 
of the Cortes ... 

In his note to the fourth issue (28 August 1811), Fernandez de Fol­

gueras promises that: "Whenever there is anything worth knowing and propa­

gating, the editor himself will fly to the press so that in a supplement or 

special number, it can be punctually published." "Anything worth know­

ing," however seemed limited to news relating to the Philippines, because 

it is noted that: "In spite of what one might believe, under the rubric 

'Filipinas,* one finds no news at all of local interest."? 

Del Superior Gobierno ended after fifteen issues (the last: 7 Feb­

ruary 1812), because its news sources dried up. Aside from foreign ga­

zettes, Fernandez de Folgueras had been depending on news from the Spanish 

Cortes, which on 16 December 1810 passed "an absolute prohibition" for the 

reprinting of such gazettes without express permission from the Cortes. He 

noted hopefully, however, that "if new and Interesting material becomes 

3 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



available, the weekly publication will continue; otherwise it is suspended 

Q 

until news parcels and correspondence are received." 

After these early publications came some 135 others,y the last 

ones started in 1894, the eve of the revolution against Spain. Although 

the first papers, as we see, were limited to translations of European ga­

zettes, eventually there came to be dailies (e.g. Diario de Manila, 1848, 

edited by Jose Felipe del Pan, and called "the best then produced by Phi­

lippine journalism"^), a government organ (Boletin Oficial de Filipinas, 

1852), religious newspapers (e.g. El Catolico Filipino, 1862), papers dedi­

cated to commerce (e.g. El Comercio, 1858) and the earlier-forbidden poli­

tics (La Opinion, 1887, later edited by Quiroga), and still later magazine-

type periodicals (e.g. Ilustracion Filiplna, 1859), and publications 

dedicated to science, literature, and the arts.10 

The majority of these newspapers of the Spanish colonial period 

carried news relating to Mother Spain, and therefore a colonial outlook. 

They were rigidly censored — by virtue of Spanish censorship laws dated as 

early as 20 May 1750, and by such subsequent regulations as those of 30 

April 1910 prohibiting the printing of "any discouraging news," and 16 

December 1910 (above). Implementation was eventually delegated to a board 

of censors, made permanent in 1856. This was composed of eight persons, 

four appointed by the governor, and four by the archbishop. Because of 

this, and because Spanish governance of her Philippine colony was always 

conducted from both political and religious viewpoints, press censorship 

was rigid, and related to politics, government, morals and religion; thus 

one could not speak of any form of freedom of the press. 

4 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The Revolution Against Spain. The native or vernacular press 

may be said to have begun in 1862, with a paper called ElPasig, published 

fortnightly in Spanish and Tagalog. Diarlong Tagalog, published in 1882, 

and the first daily in Tagalog (edited by Marcelo H. del Pilar and Francis­

co Calvo), survived only three months.^ El Ilocano (1889-1896), foun­

ded by writer and nationalist Isabelo de los Reyes, has been called "the 

first newspaper that was genuinely native" because of its personnel and 

ideas: 

We have no other object in El Ilocano than to serve our beloved 
people the Ilocanos by contributing to the enlightenment of the Filipi­
nos as a whole, defending their interests, but never entering into a 
commercial venture. That is why we do our mission without expecting 
monetary reward. ... 

All our aspirations are directed toward the aggrandizement of the 
intellectual, moral and material life of the Philippines in general, 
and the Ilocanos in particular; and all our efforts are exerted to this 
end.12 

It was the revolution against Spain that focused and inflamed the 

native press, and gave it a significant role in the national scene. The 

various factors that triggered this are well known: the education in Eu­

rope of such Filipinos as Jose Rizal, Marcelo H. Del Pilar, Graciano Lopez-

Jaena, Juan and Antonio Luna, and their imbibing of the liberal ideas then 

current. The reform movement, in which Filipinos sought representation in 

the Spanish Cortes, equality with Spaniards, the secularization of parishes 

and the expulsion of friars, and greater freedom, including freedom of 

speech and the press. The need to ventilate and propagate all this resul­

ted in what is called the Propaganda Movement. 

Publications of this era are led by La Solidaridad (1889-1895), a 

fortnightly established by Graciano Lopez-Jaena in Barcelona, and secretly 

mailed to subscribers in the Philippines, who passed them on to others. 

5 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Most of the writers were Filipinos now enshrined as heroes (Rizal, del 

Pilar, the Luna brothers, Isabelo de los Reyes, Dominador Gomez), who often 

wrote under pseudonyms. Its aims, the editors wrote, were: 

Modest, very modest indeed ... Our program aside from being harm­
less is very simple; to fight all reaction, to hinder all steps back­
ward, to applaud and to accept all liberal ideas, and to defend prog­
ress; in brief, to be a propagandist above all of ideals of democracy 
so that these might reign over all nations here and beyond the seas. 

The aims therefore of La Solidaridad are defined: to gather, to 
collect liberal ideas which are daily exposed in the camp of politics, 
in the fields of science, arts, letters, commerce, agriculture, and 
industry. 

We shall also discuss all problems which deal with the general 
interest of the nation [Spain], seeking solutions that are purely 
national and democratic... 

We shall pay special attention to the Philippines because those 
islands need the most help having been deprived of representation in 
the Cortes. We shall thus fulfill our patriotic duty in the defense of 
democracy in those islands.1-* 

When the Filipinos back home came to realize that it was the Phil­

ippines that was the Motherland and nation of their concern, the Katipunan 

was formed, and a paper called Kalayaan established (1 January 1896) — 

ostensibly published in Yokohama (actually in Binondo), to escape Spanish 

persecution, among other reasons. The betrayal of the Katipunan caused the 

destruction of the second issue, yet it is said that the ranks of the Kati­

punan grew by 30,000 after the sole issue of Kalayaan. 

The 1896 revolution came to a temporary halt with the signing of 

the Pact of Biaknabato (4 August 1897), which provided for freedom of the 

press, among such other reforms as the equal treatment of Filipinos and 

Spaniards. The Spaniards, however, did not live up to these provisions, 

and instead exiled leaders of the revolution, among them General Emilio 

Aguinaldo. 

6 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The fighting continued, and on May 24, 1898, Aguinaldo proclaimed a 

Philippine Republic with himself as head. On June 12, Philippine indepen­

dence was declared, and a Revolutionary Congress held at Barasoain Church 

in Malolos on September 14. General Aguinaldo, needing the press as an 

ally, decreed that "as long as abnormal conditions exist, no publication of 

any kind shall be permitted without a government license." He set up a 

revolutionary organ of his own, El Heraldo de la Revolucion (September 28, 

1898), later called Heraldo Filipino, Indice Oficial, and lastly Gaceta de 

Fillpinas. 

Five satirical publications were started by Spaniards in 1898: Kon 

Leche, El Cometa, El Bejuco, El Chiflado, and La Restauracion, and we read 

that "in demonstrating their idea of the freedom of the press under the 

American government some contracted libel suits, others were suppressed by 

the military authorities for indecent illustrations, and none long sur­

vived." The Spanish prisoners of war, many of whom remained till the sign­

ing of the treaty of peace, also established a paper called El Soldado 

Espanbl, discontinued when they were sent home.^ 

The Filipinos, of course, established papers, all printed outside 

the American lines, but circulated in Manila. Most important was La Inde-

pendencia, which has been called "the first paper to advocate independence 

from Spain" and in fact, except for El Ilocano and other publications by 

Isabelo de los Reyes, "the first newspaper published by native Filipinos in 

the islands," and also the first "really Philippine newspaper," having been 

founded when the former Spanish colony had proclaimed itself an independent 

nation.^ 

The first issue was published on 3 September 1898, 26 days after 

the first number of El Heraldo de la Revolucion, and its founder and editor 
7 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



was Antonio Luna, at that time Commander-in-chief of the army of the new 

Philippine Republic. In its first editorial is announced its program: 

We advocate the independence of the Philippine Islands because it 
is the inspiration of this country which now has come of age. When a 
country stands up, like a man, to protest with arms against injustice 
and oppression, that country shows vitality to live freely by itself. 
The organs of justice and government have already been functioning for 
three months after an arduous battle. We are treating our prisoners of 
war as any other civilized nation should treat prisoners of war. 

A nation that does these things can govern itself alone.1" 

La Republica Filipina was published on 15 September 1898, and 

directed by Pedro Paterno and later by Leon Ma. Guerrero. Its aims are 

expressed thus: "The basis of society is respect for law. This respect 

must be practiced by all everywhere. Our ideal is reduced thus: With 

liberty and responsibility, we shall protect a free public and a stern 

government . " *' 

El Catolico Filipino (December 1898) was "for religious unity." La 

Democracia (1899-1908) was edited by Trinidad H. Pardo de Tavera. It be­

came the organ of the Federal Party, and was "the first Filipino newspaper 

to recognize the sovereignty of the United States in the Philippine Islands 

... [it] urged the people to heal up the wounds of war by surrendering 

themselves to the Americans."*° El Grito del Pueblo and its Tagalog 

edition Ang Kapatld ng Bayan(1899) were both edited by Pascual Poblete. El 

Filipino Libre (1899) was published by Dr. Manuel Xeres Burgos, nephew of 

Fr. Jose Burgos. 

Along with many other publications in Manila and the provinces on 

the side of the Philippine revolution, including a Spanish daily, was one 

still defending Spanish administration of the Philippines (El Noticiero de 

Manila, 1899, which announced it was Catholic in religion and Spanish in 

politics). 

8 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



When the Americans preempted the Filipino army's conquest of Mani­

la, the Filipino-American war began, and so did a new chapter in the press. 

Between August 13, occupation day, and December 31, 1898, some 17 papers 

were started. 

The Americans, of course, founded their own newspapers. The first 

of them was the Official Gazette, published 23 August 1898, ten days after 

the occupation of Manila, to inform the 8000 American soldiers of such 

military orders as the designation of the first provost marshal, commander 

of the guardia civil, collector of internal revenue, etc. Aboard Admiral 

Dewey's flagship, the Olympia, the ship organ called The Bounding Billow 

was printed as well, with a full description of the battle, telling how 

"Dewey did the Dons." The American Soldier was published by enlisted men 

of the 13th Minnesota Volunteers. The Manila Times, the first American 

daily (11 October 1898) was published by Thomas Cowan, an Englishman. The 

American, the second American daily (15 October 1898), was established by 

Franklyn Brooks, a newspaper correspondent from New York, and financed by 

subscriptions from army and navy officers, who put up money to cover the 

cost of cable service from the Associated Press. In 1897 came other papers 

like The Manila Freedom, The Tribune, The Insular Dally Press, The Sentinel 

and the Monthly Summary of the Commerce of the Philippine Islands, all 

established by Americans. * 

Strict military censorship was enforced from 1899-1900: 

...[It was] intended to keep the Filipino belligerents in the Philip­
pines from communicating with their agents in Hongkong and elsewhere 
and from knowing what was transpiring in the outside world, particular­
ly between the Washington authorities and the Americans in the Islands. 
It required the advance reading of articles, and also eliminated 
materials the publication of which would subject the publishers to 
punishment.20 

9 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The censor was a military officer. Major General Frank Mclntyre, Cebu cen­

sor, said that "the object of the censorship was to eliminate propaganda 

against occupying forces" and was pursued throughout the Philippines. The 

censors did not keep fixed office hours, and thus delayed the transmission 

of news since "the censor could not be found except after search or patient 

waiting for long hours." News of General McArthur's unsuccessful efforts 

at political dealings with the Filipinos, for example, were kept from the 

papers. Isabelo de los Reyes' Filipinas ante Europa (1899-1901), published 

in Madrid, being revolutionary and nationalistic, was not allowed to come 

into the country. 

Military censorship seems to have lasted till about 1901, but was 

soon replaced by Act 292, the Sedition Act, passed November 4, 1901. Sec­

tion 10, the basis for the arrest of the authors, casts, and sometimes 

audiences of the so-called "seditious plays," ruled out the topic most 

pressing for the Filipino press, namely independence: 

Sec. 10. Until it has been officially proclaimed that a state of war 
or insurrection against the authority or sovereignty of the United 
States no longer exists in the Philippine Islands, it shall be unlawful 
for any person to advance orally or by writing or printing or like 
methods, the independence of the Philippine islands or their separation 
from the United States whether by peaceable or forcible means, or to 
print, publish or circulate any handbill, newspaper or publication, 
advocating such independence or separation.*1 

The libel law (1901) was still another form of censorship. The 

famous case of El Renacimiento illustrates this well. In a campaign by the 

paper against certain Americans in government said to be mediating for big 

business, an editorial, "Aves de Rapina" (Birds of Prey), was printed. 

Dean C. Worcester, Secretary of the Interior, brought suit for libel, and 

was awarded $30,000 in damages, while the editor and publisher (Teodoro M. 

10 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Kalaw and Martin Ocampo) were given jail sentences. The Philippine Supreme 

Court and the United States Supreme Court both affirmed the decision. The 

best legal minds in the country were involved, and the case attracted con­

siderable attention in the foreign press (including Porto Rican papers). 

Locally, the Filipino-owned and some Spanish-owned papers were on the side 

of El Renacimiento, while all the American papers were against it, showing 

the alignment of perceptions. 

Because of this, El Ideal (26 January 1911) urged the Philippine 

legislature to pass a law abrogating the law of libel which is "so rigorous 

that it is not compatible with liberal and democratic practices of which 

the Americans are vainglorious.... If saying the truth, placing the finger 

on sore spots, discovering unhealthy growths, and exposing shams is to be 

libelous, then there is no freedom for the press, and let us say: 'Down 

with Democracy!'"22 

The Modern Era. The period after the calling of the National 

Assembly (1907), through the Commonwealth government (inaugurated 1915), to 

the 40s, has been called "modern" because of the establishment of American-

style journalism. Journalism in the Spanish colonial period, even when 

focused on news, was literary in style (sometimes expressed in verse and 

metaphors), given to opinions and what today would be called editorializ­

ing, slow-paced and with little urgency. Journalism of the propaganda, 

revolutionary, and American colonial era$ being caught up in reform, revo­

lution, and the Fil-American war (which the Americans called an "insurgen­

cy"), was shaped by the issues and by the revolutionary or war conditions, 

including censorship. 

11 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



At this time, newspaper publishing became less a government con­

cern, or even the private concern of writers (propagandists, leaders, afi­

cionados or enthusiasts), and more a business. The Manila Daily Bulletin, 

for example, which was started by Carson Taylor on 1 February 1900, aimed 

to supply shipping and commercial information, and nothing else, and was 

supported principally by shipping interests. It was at first distributed 

free, then put on subscription basis In 1904. It became a general daily 

newspaper in 1912, and in 1957 passed to Philippine ownership (a group of 

businessmen represented by Hans Menzi). 

The Manila Times first appeared on 11 October 1898, with an English 

publisher, but was later bought by various Americans. In 1917 it was sold 

to a group of Filipinos headed by Manuel Quezon, but it later passed back 

to Americans. It discontinued publication on 15 March 1930 (because of the 

"uncertain political status of the Philippines, portentous to American 

business")." Among its editors have been names closely associated 

with the Philippine press, like R. McCulloch Dick and A.V.H. Hartendorp. 

The Times was purchased in 1927 by Alejandro Roces, Sr., by then the owner 

of a chain of newspapers (Taliba, La Vanguardia, and Tribune — familiarly 

called TVT), and flourished till it was ordered closed in 1972, upon the 

imposition of Martial Law. 

The Philippines Herald was first published on 8 August 1920, on the 

initiative of Senate President Manuel Quezon. Feeling that The Manila 

Times (then an American paper) was misrepresenting the Filipinos in the 

minds of the visiting members of the U.S. Congress, he gathered wealthy 

Filipinos (Juan B. Alegre, Manuel Earnshaw, Tomas Earnshaw, Ramon Fernan­

dez, Carmen Ayala de Roxas, Antonio R. Roxas, Vicente Madrigal, Mauro 

12 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Prie to, Teodoro Yangco) and asked them to support a paper for the Filipino 

voice. When the paper was unable to secure a paper supply, it bought the 

Cablenews-American (which was about to close) to secure its paper contract. 

Eventually the Herald became part of a chain (DMHM) with El Debate, the 

Monday Post, and Mabuhay. The Herald was bought by Andres Soriano in 1960 

"after they (the Sorianos) tangled with and were second best to the Lopez 

combine, owner of the Manila Chronicle and some sugar centrals."^4 

This was a period of keen competition and rivalry among the newspa­

pers, and it has been said that: "Up to this time (1930) the Filipino pa­

pers have been calling each other ... [names], each fighting for supremacy 

in a limited sphere of influence."" 

Significantly, both chains had papers in all the principal langua­

ges in the history of Philippine journalism: Spanish, English and Tagalog. 

One might also note at this point that the newspapers in the vernacular 

have always been secondary to the newspapers in the colonial languages — 

Spanish and English. This proceeds from the colonial experience, in which 

the language of the colonizer is dominant, as the language of government, 

of contact with foreign countries, and of prestige. Another reason ad­

vanced for this is that "the heterogeneity of native dialects prevents the 

vernacular newspapers from having a national aspect which the newspapers in 

the Philippines must have in order to progress."^6 

Vernacular newspapers have been published in many of the major 

languages (e.g. Ing Emanagablran, 1908, Pampanga; Magindanaw in Davao; 

Makinaugalingon, 1913, Iloilo; Palarls, 1914, Pangasinan; Ti Bagnos, 1919, 

Laoag). Among the most successful have been Liwayway (1924), and its 

sister publications in Ilocano (Bannawag), Cebuano (Blsaya) and Ilongo 

(Hiligaynon), which publish short stories and features. 

13 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



There is also a significant Chinese press. The first Chinese news­

paper in the Philippines was Kong Li Po (1912), and this was followed by a 

number of others, among them the Chinese Commercial News and Hua Kiao Kong 

J?o (both 1922), and the Fookien Times (1926). 

The woman's magazine began to grow as a segment of the press at 

this time, when the new American lifestyle focused attention on nutrition, 

home-making, education, fashion and society. The first of the genre, how­

ever was El Bello Sexo, which came out in January 1891. And as early as 

1893 (January 11) came a magazine written entirely by women: El Hogar, 

edited by Amparo Gomez de la Serna, a Spaniard. Women, especially the new 

university graduates, entered journalism at this time too, not only in 

women's magazines, but in the literary sections of the regular magazines. 

The newspapers of this period are completely American in influence: 

the physical formats, the style of newswriting, the attitude towards the 

gathering and reporting of news. This is the result not only of modelling 

on American newspapers, but also of the training of Filipino journalists in 

the United States. Even for the readers of the English-educated generation 

the first consciousness is of American journalism, learned from the local 

American papers and from U.S. teachers and schools. 

The Japanese Occupation. Japanese rule imposed a systematic 

censorship on the press, even harsher than that which it had known under 

the Spanish and American regimes. Most newspapers were closed, and the 

ones allowed to function (the Manila Tribune, Taliba and La Vanguardia) 

were under censorship by the Propaganda Corps of the Army. Anyone wishing 

to publish a paper had first to secure a permit from the military, had to 

14 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



submit to military censorship, was severely punished for any violations of 

the above, and was under complete control: 

On 12 October 1942, control of TVT and Liwayway ...was taken over 
by the Japanese Military Administration, and the publication of these 
periodicals was placed in the hands of the Osaka Mainichi Publishing 
Company, a group which established the Manila Sinbunsya Corporation ... 
[which] was to control TVT, Liwayway, Manila Sinbun, Shin-Seiki, Bicol 
Herald, and Davao Nichi-Nichi, the legalized periodicals in the Philip­
pines. Theoretically self-censorship was then in effect although offi­
cial censors of the Department of Information still checked all copy 
nightly. Another censoring organization was created in January 1944, 
when puppet president Jose P. Laurel launched his Board of Information 
"to control, direct, supervise, and coordinate all information and 
publicity of the government."^' 

This was countered by the guerrilla press, which aimed "to boost 

morale, to warn against Japanese collaboration, and to fight the Japanese 

in any way possible" — in typewritten or mimeographed sheets edited by 

journalist-guerrillas. "To be caught with a copy of any of these sheets 

usually meant death."^° 

The liberation of Manila on 3 February 1945 meant the liberation of 

the press as well — not only from Japanese censorship, but from the prewar 

"hoary tradition that newspapers must be million peso corporations."*9 

Former editor Vicente Albano Pacis has said that some 250 papers were pub­

lished right after the Japanese occupation — many of them little more than 

flyers, being two-page single-sheet dailies. Jose Luna Castro has said: 

"Japanese control of the various media had created such a popular hunger 

for news about the Philippines and the outside world that even fly-by-night 

operators found it profitable to put out sidewalk papers. "-̂ O By Decem­

ber 1945, however, the dailies were down to 22, and eventually prewar news­

papers were revived, the last one being The Philippines Herald, reopened 10 

July 1949. 

15 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The Postwar Period. Teodoro Locsin, editor of the Philippines 

Free Press, describes the post-war press thus: 

Never had the press been so free, never had it wielded such power 
and influence. The government was but recently established and uncer­
tain of its strength. It was extremely sensitive to public opinion and 
the press took advantage of this healthy state, pouncing on the govern­
ment's least mistakes and making national issues of them.... The power 
of the press was utterly out of proportion to the circulations of the 
various papers. None could claim a sale of more than a few thousand 
copies.... There was censorship by the U.S. Army.... But military cen­
sorship was soon erased and finally lifted, then it was open season and 
good hunting for politicians. * 

The first post-liberation newspaper was published by the U.S. Of­

fice of War Information — the Manila Free Philippines (February-September 

1945). It was at first distributed for free, and to get it long news-hung­

ry lines formed every morning. Eventually it sold for five centavos. The 

Office of War Information had a major role in reviving the post-war Philip­

pine press, as Mario Chanco acknowledges: 

...the Office of War Information (now the US Information Service) lent 
a willing hand. Together with regular agencies, the OWI furnished 
pictures, published the Free Philippines, which was distributed free, 
and opened a radio station to help augment the limited facilities then 
available. 

Last March, taking cognizance of the difficulty of provincial resi­
dents' in obtaining news, the OWI organized a mobile crew to take the 
news to the provinces. Bad roads and continuing military operations 
hampered the mobile unit's work but the start had been made, and within 
a few days after V-J day, four mobile units were serving Manila and 
outlying provinces. 

In addition to regular news broadcasts, the mobile crews put on 
short moving pictures featuring the latest developments in the world. 
A generator-driven phonograph plays the latest recordings, and trans­
criptions of important broadcasts both in Manila and the US are aired 
shortly after they are heard by their city listeners. Several thousand 
copies of the provincial edition of the Free Philippines and other 
informative publications are distributed.^ 

16 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Raul Manglapus (current Secretary of Foreign Affairs), however, presented 

another side to the story: 

On February 16, 1945, MacArthur turned over the government to 
OsmerTa and the Commonwealth. Days before, the United States Office 
of War Information had established an office in North Manila, even as 
the guns roared south of the Pasig, and started to publish the Free 
Philippines to tell the Filipinos the whole truth and nothing but the 
truth. The Public Relations Office of GHQ, SWPA, had set itself up in 
the heart of the city and mushrooming newspapers, including the Free 
Philippines, were placed under strict, detailed, direct censorship. 
Foreign correspondents could not tell folks back home and local papers 
could not tell Filipinos that Manila was still left dirty, that Os-
mena was slow, that MacArthur should not have liberated one minister 
and captured the rest, that cabinet members were making asses of them­
selves, that American MPs in some cases equalled if not surpassed the 
Kempetai in arrogance and rashness. Short-wave and local broadcast 
scripts were looked into to the letter to assure close uniformity with 
printed news. A Public Relations Officer called a Department Secretary 
and informed him that printed attacks against him and other government 
officials would be completely suppressed if they so desired. (Happily, 
the Secretary, who had been a guerilla leader, replied he would not 
like to deny the press a right for which he himself had fought in the 
hills.) Filipino newspapermen were shouted at in the PRO for daring to 
question censorship of specific articles. Reason for all this — 
military security.^ 

Soon after the war, the big publishers reentered the newspaper 

scene, and in the free-enterprise economy, the small "militant, frequently 

dissenting newspapers" perished. These included the Philippine Liberty 

News owned by Manuel F. Manahan and edited by I.P. Soliongco; the Manila 

Post edited by Abelardo Subido and his wife, Trinidad Tarrosa Subido; and 

the Manila Tribune, "the Cojuangco paper which dedicated itself to the 

promotion of Fil-American understanding,"35 and which was edited by 

Vicente Albano Pacis; and the Morning Sun, whose editor, Mauro Mendez, 

wrote: 

They who have not the letter of credit to buy the linotypes, the 
rotaries, the newsprint, and the ink, shall not inherit the kingdom of 
the Press. For them, the pursuit of truth must be along harmless paths 
only. Theirs is not to question the good-will that draws the mer­
chants, or, in a country so small as theirs, to incur for the hands 
that feed them the distempers of the gods.3° 

17 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The field was left mainly to the giants: The Manila Bulletin, 

which underwent modernization in 1947; The Manila Times, revived by the 

Roces family in 1945; the Evening News, Manila's first afternoon newspaper, 

put out by Ramon Roces in 1945 (he also resumed his vernacular magazines in 

the Liwayway chain); and the Manila Chronicle, which had started as "The 

People's Newspaper" in April 1945, with capital put up by staff members of 

the Manila Post and the Tribune who had been kicked out for trying to orga­

nize a union, was bought by Eugenio Lopez in 1947. 

In this era began the media monopolies, with the large Manila 

dailies controlling other mass media. The owners of The Manila Chronicle, 

for example, by the 70s owned: 

... nearly 30 radio stations, a half dozen or so television stations, 
magazines, and even comic books, while the [Manila] Times has at least 
six broadcasting units, a Tagalog daily, a women's magazine and the 
Daily Mirror. The Herald (actually Tri-Media Group, made up of Radio 
Mindanao, Inter-Island Broadcasting, and Herald) controls radio and 
television interests in addition to a Spanish daily, Tagalog weekly, 
and other periodicals. Tri-Media controls 16 radio stations, seven of 
which have been established since the mid-sixties. 

Most of these newspapers in turn are owned by large business comp­
lexes in the Philippines: Soriano companies have the Herald, Lopez 
Interests the Chronicle, Elizalde the Evening News, Daily News, and 
Sun, Araneta the Weekly Graphic, and Menzi the Bulletin. Only the 
Roces's [sic] controlled media are recognized as independent of wealthy 
corporations. 

Such ownership structures often mean the newspapers are operated to 
support the vested interests of the owners.^7 

These structures created an extremely competitive situation in 

which the power relations were economic and political and not always pro­

fessional or ethical. It was also detrimental to the provincial press. 

Prone to political pressures, hampered by the lack of readers because of 

low literacy and low incomes, the small papers were ignored by advertisers, 

18 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



who flocked to the giants and were often affiliated to their owners. 

Neither did the small papers receive government support. As a result 

quality was often low because "the printing facilities have remained poor 

and their editorial staffs regard their work more as an avocation than as a 

vocation."3' 

Big money meant large writing and business staffs, new presses, 

delivery vehicles, and nationwide circulation. It also meant control of 

the press by the publishers' interests, economic or political. Since ad­

vertising came to be a major source of the papers' revenue, it also meant 

control — perhaps indirect, unstated — by the advertisers' interests. 

The advertisers being principally multinational corporations or big busi­

ness interests, this meant that the press could be swayed by interests 

foreign to the mission to provide information. 

Furthermore, it was obvious that American interests continued to 

have power over the Philippine press. Certainly it was obvious in the case 

of Manuel Roxas that his having been MacArthur's choice for the presidency 

was reflected not only in the Free Philippines but also in other newspa­

pers. In the case of Ramon Magsaysay, the American press and the local 

press were marshalled behind "America's choice": 

Most of the Manila press — in particular the three major American-
owned papers — boosted Magsaysay, and U.S. journalists continued to 
write glowing articles about him. Roy Howard of the United Press ob­
served that "the Magsaysay boom bears definite 'Made In America' mark­
ings." Howard asserted that these were journalistic markings "without 
design or pre-meditation," but Philippine Ambassador to the U.S. Carlos 
Romulo wrote privately to ex-Ambassador Cowen: "It looks as though the 
build-up you started for Magsaysay is giving results."^ 

"As a practical matter," wrote Joseph Alsop in an article that ran in the 

Manila Daily Bulletin as well as in the U.S., "Magsaysay is the American 

candidate."^® 

19 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The Martial Law Era. The day Martial Law was declared, 21 

September 1972, all the papers (including and especially the "oligarchic 

press" and broadcast stations were closed. One day after, Ferdinand Marcos 

issued Letter of Instruction (LOI) No. 1 ordering the Press Secretary and 

the Secretary of National Defense to: "take over and control or cause the 

taking over and control of the mass media for the duration of the national 

emergency, or until otherwise ordered by the President or by his duly 

designated representative. " ^ At the same time, a number of publish­

ers, editors, columnists and reporters were arrested and detained. 

On September 25, the Department of Public Information (DPI) issued 

Orders 1 and 2. Order No. 1 required that all media publications be 

cleared first by the DPI, and that: 

... the mass media shall publish objective news reports, whether of 
local or foreign source. No editorial comment shall be permitted. 
Extraneous materials are not to be inserted in any news item. 

Expressly prohibited are materials that are seditious or that tend 
toward disorder, lawlessness, and violence. In view of the state of 
national emergency in the Philippines, no foreign correspondence may be 
filed in this country which criticizes the Government and its duly 
constituted authorities. 

Order No. 2 prohibited printers "from producing any form of publication for 

mass dissemination without permission from the DPI." 

On October 28, Presidential Decree (PD) No. 33 was issued, penaliz­

ing "the printing, possession, distribution and circulation of printed 

materials which are immoral or indecent, or which defy the Government or 

its officers, or which tend to undermine the integrity of the Government or 

the stability of the State." The penalty for violation was "prision cor-

reccional in its minimum period." 

20 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



P.D. No. 90, promulgated on January 6, 1973, covered "rumor-monger-

ing," penalizing: 

Any person who shall offer, publish, distribute, circulate and spread 
rumors, false news, information and gossip or cause the publication, 
distribution, circulation or spreading of the same, which cause or tend 
to cause panic, divisive effects upon the people, discredit of or dis­
trust for the duly constituted authorities, undermine the stability of 
government and the objectives of the New Society, endanger the public 
order, or cause damage to the interest or credit of the State... 

PD Nos. 1834 and 1835, escalating the penalties for rebellion, sedition and 

other crimes relating to national security, also referred to journalism. 

Originally dated January 16, 1981, the day before the supposed lifting of 

martial law, these were kept secret for about a year and a half, and were 

finally rendered operational in July 1983, with their publication in the 

Official Gazette. PD No. 1737, called the Public Order Act, empowered the 

president to detain "persons and entities with a view to preventing them 

from acting in a manner prejudicial to the national security or maintenance 

of a public order," and to close "subversive publications and other media 

of mass communication." This was strengthened by the National Security 

Code, which had provisions against those 

... uttering, publishing, distributing, circulating and spreading 
rumors, false news and information and gossip, or causing the publica­
tion, distribution, circulation or reading of the same which cause or 
tend to cause panic, divisive effects among the people, discredit of or 
distrust for the duly constituted authorities, undermine the stability 
of the government and the objectives of the New Society, endanger the 
public order, or cause damage to the interest or discredit of the 
state. 

In July 1983 PD NOs. 1875 and 1876 repealed the Public Order Act and the 

National Security Code. However, there remained PD Nos. 1834 and 1835 

(above), and on August 5, 1983, there came PD No. 1877 abolishing the 

Presidential Commitment Order (PCO) and authorizing the PDA (Preventive 

21 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Detention Action), which authorized "the incarceration for a period not 

exceeding one year of persons accused of national security crimes, i.e. 

rebellion, sedition, subversion, and/or the conspiracy or proposal to 

commit such crimes." 

The above decrees and orders established the framework of control 

of the press during Martial Law — certainly the most systematic, fully 

articulated, thorough, and powerful of all the systems of control the 

Philippine press has known in its history. The decrees and orders, which 

automatically became part of the law of the land, spelled out in official, 

legal terms the fact that the authoritarian regime would brook no criti­

cism, accept no suggestions, and would punish any threat to its image and 

stability. The image of a "smiling dictatorship" was to be established and 

enforced by smothering all dissent under a blanket of decrees. 

To bolster these laws, media-regulating agencies were established. 

The Mass Media Council (MMC) was created through PD No. 36 on November 2, 

1972, and given the task of passing upon applications of mass media for 

permission to operate. Thus, no newspaper, magazine, periodical or publi­

cation of any kind, and no radio, TV or telecommunications "facility, 

station or network" could begin operations without an MMC certificate of 

authority. The reason given for this was that mass media in the "Old Soci­

ety" had taken part in the conspiracy against the Government by "indirectly 

giving aid and comfort to the forces of insurgency and subversion seeking 

to overthrow the Government by organized violence." General Order 12-c 

(November 9, 1972) added that military tribunals would handle cases of 

persons operating communications media without the certificate of authority 

"signed by the Philippine President." 

22 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The MMC was abolished on May 11, 1973, and replaced by the Media 

Advisory Council (MAC), empowered to issue certificates of authority to 

operate mass media subject to Presidential approval. It supervised pri­

vately-owned media, while the Bureau of Standards for Mass Media supervised 

government-owned media. The guidelines mentioned freedom of the press 

"guided by a sense of responsibility and discipline, without any control, 

supervision or censorship from any government body," but with "recognition 

of limitations to press freedom, including the laws on libel, invasion of 

privacy, obscenity and good taste, and on national security." Emphasis was 

placed on the last "during a period of national emergency, as occasioned by 

the existence of an Insurrection, rebellion, public disorder, or a state of 

war itself being waged by organized groups acting on orders from foreign 

elements." 

The MAC was abolished on November 9, 1974, along with the Bureau of 

Standards for Mass Media, ostensibly because of: "(1) the improved capabi­

lity of mass media to ... discipline their ranks; and (2) the favorable 

peace and order situation of the country." PD 576 then divided the mass 

media into the print and broadcast media, and created the PCPM (Philippine 

Council for Print Media), with basically the same duties as the MAC and 

MMC, and the power to impose sanctions including cancellation of registra­

tion certificates, supension, and written admonitions. 

A significant point is that, in the guidelines issued by the PCPM 

for print media practitioners, responsibility for policing publications was 

laid squarely on the shoulders of the publishers: 

The publisher must assume final and full responsibility for every­
thing printed in his publication. He must be guided by the knowledge 
that press freedom is a public trust and should not be used to serve 
personal, anti-social and divisive interests. 

23 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Thus, to the threat of official punishment from the state with which the 

writer had to contend was added sanction from the publisher who, fearing 

closure of his publication, promulgated internal standards of censorship 

and exercised close supervision over his writers. It was also through the 

publisher that official displeasure was conveyed — directly or indirectly 

— and was then his to interpret and act upon. Examples are many of the 

actions taken: dismissing a writer outright, pulling out the article 

already printed; recalling the issues if already distributed; withholding 

the article in question and replacing it with another; "freezing" the 

writer by not allowing him to write even while retaining him on the pay­

roll; demoting the writer; and, mildest of all, cutting out the offending 

portions of the article so that it may be acceptable to officialdom. 

The official sanctions for transgression of these written laws and 

their unspoken codicils were: censure, banning, closure of publications, 

arrest, and for foreigners deportation, or denial of entry. Between offi­

cial, publishers' and unofficial sanctions, a "culture of crisis" was 

created in which journalists had to work. Yet all the while the Marcos 

government claimed "freedom of the press." In February 1973, Secretary of 

Information Francisco Tatad explained the need for "certain restraints on 

the freedom of the media" in exchange for a "unified policy and single-

minded course toward development," saying: 

What is sad ... is that [the Western press has made] the media policies 
appear brutalized, illiberal and negative ... What is clear to me, at 
least to the Philippine experience, is that when media in a modernizing 
society accept a role relative to development, they embrace a set of 
postulates about their work that are, in fact, progressive, reformist, 
and in the long run, liberal.^^ 

24 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Again and again it was announced and pointed out how "free" the press was, 

and how there was no censorship at all. 

The newspapers that were allowed to reopen belonged to Marcos 

friends and relatives, among them The Bulletin Today, a resurrected Manila 

Daily Bulletin, belonging to presidential aide-de-camp General Hans Menzi; 

The Times Journal, belonging to Benjamin Romualdez, brother of Mrs. Marcos; 

The Daily Express, belonging to friend Roberto S. Benedlcto, who also cont­

rolled three television channels. The Lopez-owned ABS-CBN was taken over, 

and one channel became GTV-4, the official government station. However, 

Marcos could and did preempt space on the other channels (often on all of 

them) when he wished. Eduardo Cojuangco, Jr., a close friend, owned a 

nation-wide radio network. 

The result of this world structured of presidential orders and dec­

rees, supervised by publishers and media-regulating agencies, and backed by 

official and military police powers, was a "crony press" that showed just 

how they were controlled, by publishing stories with identical wording on 

all their front pages — obviously the press releases written by government 

spokesmen and released by official sources. It was a press that wrote the 

New Society line, observing the unspoken boundaries: no unfavorable men­

tion of the regime, and no questioning, or even the mildest criticism of 

the Marcoses, high officialdom, and the military. 

For the members of the press who succumbed, it often meant 

corruption: 

...the prostitution of the profession, [yielding to such blandishments 
as] ... free passes, wining and dining, pocket money given during press 
conferences, regular "envelopes," monthly retainers, stocks and bonds, 

25 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



dollars, airplane tickets, expensive gifts (including cars), money-
making projects ... jobs for relatives, unlimited access to airports, 
seaports and Customs (thus facilitating the lucrative entry of highly 
dutiable items), etc. ... outright extortion ... blackmail ... direct 
sale of published material ... ^ 

For those members of the press who did not succumb, the result was 

a lifestyle of brinksmanship: writing as one must, and while keeping the 

limits in mind, testing them to see how far they could be stretched. The 

"girls" of the Bulletin Today, for example, who wrote 750-word columns on 

various subjects, occasionally slipped in pieces about military abuses, 

corruption in high places, political prisoners, newsmen's arrests. Feature 

writers wrote pieces on oppression that brought in storms of letters (in 

praise of their courage; also in denial and accusation). In 1983 the 

columns were removed completely, and eight writers and editors — all of 

them women — were "invited" by the military for interrogation by Special 

Committee No. 2 of the National Intelligence Board. They were questioned 

about their personal lives, relgiious beliefs, income from writing, under­

standing of "national security," and whether they belonged to the Communist 

Party of the Philippines. 

Although many of them were eventually repressed, these writers had 

extended the limits of what could be written about, and paved the way for 

the alternative, or non-crony, press. Individual writers could be sup­

pressed by crony publishers; whole newspapers were not as easy to silence. 

We Forum was the first protest newspaper, and it was allowed to exist as an 

example of freedom of the press — also because its low circulation did not 

make it seem dangerous enough to stop. On December 7, 1982, however, edit­

or Jose Burgos and his columnists and staff members were arrested (after a 

story on the false Marcos medals), the paper's printing equipment, office 

26 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



office and assets locked and placed under guard; its typewriters, tele­

phones and files taken by the military. 

The We Forum case and others rallied and united the press, laying 

part of the foundation for the emergence of other members of the alterna­

tive press after the Aquino assassination. Numbers — Malaya, Mr. & Ms., 

Veritas, Philippine Signs, Kabayan, Business Day, etc. constitute quite a 

body of writers and readers — made suppression difficult. A boycott of 

the government-controlled press ("Ban the Bulletin! Suppress the Express! 

Junk the Journal!) worked extremely well, even though spread only by word 

of mouth. People came out in support of the "mosquito press" by coopera­

ting with the boycott, buying the alternates, and writing in — in floods. 

As protest mounted, so did sanctions. Added to the government 

arsenal of PD's and LOIs; threats and questioning; arrest and detention; 

closure of publications and firing of journalists; came the libel suits. 

Some were announced but not filed, being obviously threats. Some were 

filed but not pursued, and left to hang over the journalist's head. Some 

were for ridiculously astronomical amounts that no Philippine journalist 

could be expected to earn in his lifetime, being meant to carry the clout 

of power and the threat of position, and terrify the journalists and pub­

lishers into submission. 

The ultimate threat to the journalist was death, and there were no 

lack of examples (Kenneth Lee, Depthnews correspondent, killed in Jolo; 

Demy Dingcong, Bulletin Today correspondent, shot dead in his house in 

Iligan City; Porfirio Doctor, publisher-editor of the National Guardian and 

radio commentator, shot in Zamboanga City; Geoffrey Siao of the Philippine 

27 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Post in Iligan; Jacobo Amatong, publisher-editor of the Mindanao Observer; 

Noe Alejandrino, reporter of the Economic Monitor, reported killed in a 

gunbattle with the Philippine Constabulary in Bulacan; Alex Orcullo, edi­

tor-publisher of Mindaweek newsmagazine and Mindanao Currents, shot by 10 

men in Davao City). 

The contra-Martial Law press efforts included a vigorous under­

ground press. This included banned articles from the foreign press, photo­

copied and passed around — the so-called "xerox journalism"; such public­

ations by religious as Signos, published by the Association of Major Reli­

gious Superiors, and The Communicator, edited by Fr. James B. Reuter, S.J.; 

and the Left's Ang Bay an (official organ of the Communist Party of the 

Philippines), Liberation (National Democratic Front), Ulos (a literary 

magazine), and various provincial papers — mostly typewritten and mimeo­

graphed and circulated hand-to-hand. 

The repressive Marcos control of the press thus caused the rise of 

the protest journalism that eventually assisted in its downfall. 

The Aquino Government. With the return of democracy, the press 

has, so to speak, started again from a position in law. Although the 

Marcos-promulgated 1973 Constitution had proclaimed that "No law shall be 

passed abridging the freedom of speech or of the press" it was blockaded by 

an array of decrees and devices (including secret memorandum agreements) 

ensuring its suppression. 

28 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The 1986 Constitution has the following provisions relating to the 

press: 

Article III 
BILL OF RIGHTS 

Section 1. No person shall be deprived of life, liberty, or property 
without due process of law, nor shall any person be denied the equal 
protection of the laws. 

Sec. 4. No law shall be passed abridging the freedom of speech, of 
expression, or of the press, or the right of the people peaceably to 
assemble and petition the government for redress of grievances. 

Sec. 7. The right of the people to information on matters of public 
concern shall be recognized. Acess to official records, and to documents, 
and papers pertaining to official acts, transactions, or decisions, as well 
as to government research data used as basis for policy development, shall 
be afforded the citizen, subject to such limitations as may be provided by 
law. 

THE COMMISSION ON ELECTIONS 

Sec. 4. The Commission may, during the election period, supervise or 
regulate the enjoyment or utilization of all franchises or permits for the 
operation of transportation and other public utilities, media of communica­
tion or information, all grants, special privileges, or concessions granted 
by the Government or any subdivision, agency, or instrumentality thereof, 
including any government-owned or controlled corporation or its subsidiary. 
Such supervision or regulation shall aim to ensure equal opportunity, time, 
and space, and the right to reply, including reasonable, equal rates there­
for, for public information campaigns and forums among candidates in con­
nection with the objective of holding free, orderly, honest, peaceful, and 
credible elections. 

Sec. 9. Unless otherwise fixed by the Commission in special cases, 
the election period shall commence ninety days before the day of election 
and shall end thirty days thereafter. 

GENERAL PROVISIONS' 

Sec. 11. (1) The ownership and management of mass media shall be 
limited to citizens of the Philippines, or to corporations, cooperatives or 
associations, wholly-owned and managed by such citizens. 

The Congress shall regulate or prohibit monopolies in commercial mass 
media when the public interest so requires. No combinations in restraint 
of trade or unfair competition therein shall be allowed. 

29 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



(2) The advertising industry is impressed with public interest, 
and shall be regulated by law for the protection of consumers and the 
promotion of the general welfare. 

Only Filipino citizens or corporations or associations at least seven­
ty per centum of the capital of which is owned by such citizens shall be 
allowed to engage in the advertising industry. 

The participation of foreign investors in the governing body of enti­
ties in such industry shall be limited to their proportionate share in the 
capital thereof, and all the executive and managing officers of such enti­
ties must be citizens of the Philippines. 

In its commitment to democracy, and in reaction to the extreme 

repression of the previous regime, the Aquino government has been strict 

about adherence to freedom of the press, and has not implemented orders 

(still in force) about any kind of censorship. It has also avoided codd­

ling the press as Marcos did (with money, facilities, privileges) so that 

it cannot be accused of swaying it to any interpretation of the truth. No 

longer do the government offices issue "press release journalism"; instead 

the reporters are back to working their beats. This could be difficult, as 

in the case of Malacanang, the prime beat, where the President did not 

use to give regular press conferences, and "ambush journalism" was the un­

happy solution (since rectified). There is no official government paper, 

and even TV Channel 4, the station which airs government programs, is given 

no subsidy, and operates like a commercial channel in order to survive. 

The newspapers right after the February 1986 revolution bore the 

hangover of protest, and the most popular were the Philippine Daily Inqui-

rer, Mr. & Ms., and Malaya, all of the alternative press. The Bulletin was 

seen as a crony paper, and dropped in circulation, especially when Marcos 

ownership of 74% of the shares was revealed. It eventually recovered its 

30 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



prime position in circulation, however, because of its strong advertising 

component (the classified ads, the obituaries). The heady air of freedom 

also caused papers to proliferate, just as they had after the Japanese 

occupation. Some papers (e.g. The Independent, The Observer) soon closed, 

yet today there are those 27 newspapers in Metro Manila, and 252 community 

papers in the provinces. 

Since 1986, however, the ownership of some papers has changed. 

Ownership has slowly reverted back to some of the old families and their 

vested interests. The Manila Chronicle has been reopened by the Lopez 

family, who also own TV Channel 2, and have tried to get back Channel 4. 

The Manila Times has been reopened by the Roceses. One member of the 

family, Alejandro Roces, is president of the Bulletin, which has undergone 

changes in ownership structure, being now owned by Emilio Yap, a banker, 

and by whoever owns the Marcos shares (a question as yet unanswered). The 

Standard is now owned by the Elizaldes; The Philippine Star, Business Star 

and Evening Star are published by Betty Go-Belmonte, whose father, Go Puan 

Seng, was editor of The Fooklen Times. The Daily Globe is owned by Alfredo 

and Benjamin Ramos of National Bookstore, with Teodoro Locsin, Jr., 

presidential speechwriter, recently appointed publisher. It has linked up 

with the revived Philippines Free Press, edited by Teodoro Locsin, Sr. 

Business World is published by Raul Locsin, who formerly published Business 

Day, and whose father was the publisher of a provincial newspaper. Malaya, 

formerly published by Jose Burgos, changed ownership twice and lost its 

"protest" character. The Philippine Daily Inquirer aims at broad-based 

ownership, and is owned by media professionals, among them publisher 

Eugenia D. Apostol and Mariano B. Quimson, Jr., media manager. 

31 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



The Philippine Press Institute, established in 1964 and suspended 

from 1972-1986 (along with the Press Council), has been holding seminars 

for the training of journalists, and for the raising of ethical standards 

for the press. It recently promulgated a Code of Ethics (cf Appendix), 

which newspaper publishers and their staffs are adopting officially by 

signing. Its publication, the PPI Press Forum, is distributed to newspa­

pers, press associations and related agencies, and contains materials on 

the role, responsibility, ethics, and practice of journalism. The Press 

Council, which it formed in 1966 for the purpose of regulating the press, 

and preventing corruption, commercialization, sensationalism and dishones­

ty, is in the process of reorganization and revival. 

Professional associations of communicators, like the People in Com­

munication (PIC) and the Philippine Communication Society (PCS), are also 

involved in the upgrading of the press through seminars, dialogues, and 

publications. Both organizations have actively lobbied in Congress for 

legislation on communications, including controls on media ownership, to 

prevent the media monopolies of old. 

CONCLUSION 

The Philippine press has indeed had a checkered history of power 

relations, of freedom and control, which evolved into and is reflected in 

its present system. 

In the Spanish colonial period, there was strict press control in 

the interests of the Spanish government, and small-enterprise press owner­

ship. The revolution against Spain brought about a nationalistic press, 

32 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



mostly in the vernacular, banned, and circulating clandestinely. The Ame­

rican insular government instituted strict press control by the military, 

which ended when the libel and sedition laws effectively banned all advoca­

cy of independence — the main subject of passion and urgency of the time. 

The "modern" period between the Commonwealth and the Marcos era was 

marked by free-enterprise, American-style journalism, and thus the growth 

of newspapers as big business. Although there were no apparent controls, 

power relations influenced and in effect controlled the press — the power 

of business and advertising interests, of political interests, and of 

American interests. This was the time of what has been called the freest 

press in the East — and also the most licentious. Such problems as: 

newspapers supporting the vested interests of their owners; reporters draw­

ing salaries from their newspapers and from government and political offi­

cials; yellow journalism; media monopolies; publishers putting the ledger 

over the interests of truth and information, etc. were products of the 

system and the freedom. 

The Marcos government imposed the sternest and most systematic 

controls in history, while trumpeting its belief in press freedom. A 

system of decrees, agencies of control, and secret orders, was buttressed 

by unspoken but real threats of arrest, closure, banning, firing, and even 

death. The "culture of fear" was effective control, but the "culture of 

crisis" engendered was what developed heroic journalism, and eventually the 

alternative press, both instrumental in the downfall of the regime. 

The Aquino government has returned the press to structures of demo­

cracy, with a new constitution that is indeed the law of the land, and 

33 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



strictly upheld. The press is free again, but movements in the press, 

especially changes and adjustments in ownership, are setting up once more 

some of the structures and vested interests of the 50s. 

The Philippine press system, therefore, is the product of periods 

of control — by the Spanish colonial government, the American insular 

government, the Japanese occupation forces, and finally and most strictly 

by the Marcos government. It makes for a total of some 120 years since 

1811, date of the first formal newspaper. It is also the product of the 

intermittent periods of freedom: the 34 years from the post-colonial peri­

od of self-government to the Japanese occupation; the 43 from liberation.to 

Martial Law; and then the two years since President Aquino. 

When there was control, there were urgent and imaginative solutions 

such as the underground presses and "xerox" journalism; there were pro­

tests, and struggles to be free. When there was freedom there was a free 

exchange of ideas and a venturous pursuit of the truth — but also the 

abuses of irresponsible freedom. Having won its freedom again and again, 

the Philippine press treasures it and feels with the People's Movement for 

Press Freedom: 

Press freedom curtailment without our unified resistance? NEVER 
AGAIN. Never again shall Philippine media, or the citizenry for that 
matter, allow without resistance, woch less accept as legitimate, the 
imposition of restrictions on, or exceptions to, the Constitutionally-
guaranteed indivisibility of the Freedom of the Press. 

It is a matter of concern — and hope — that the government, com­

mitted as it is to democracy, continue to keep the press free; and that the 

press, forged by centuries of repression and interludes of freedom, focus 

on truth, and live up to the responsibilities of being free. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



BIBLIOGRAPHY 

Aspillera, Paraluman S. "The Role of Tagalog Newspapers in Philippine 
Journalism." Philippine Life. Manila: Cultural Foundation of the 
Philippines, 1959. 

Aureus, Leonor J., ed. The Philippine Press under Siege, Vol. II. Manila: 
The National Press Club Committee to Protect Writers, 1985. 

Committee to Protect Writers, ed. The Philippine Press under Siege. 
Volume I. Manila: The National Press Club and the Committee to 
Protect Writers, 1984. 

The Constitution of the Republic of the Philippines. Adopted by The 
Constitutional Commission of 1986. 

De los Santos, Epifanio. "The Philippine Revolutionary Press," in Carson 
Taylor, History of the Philippine Press. Manila: The Manila 
Bulletin Publishing Company, 1927. 

Fernandez, Doreen G. "Artists, Writers and Intellectuals and the Culture 
of Crisis." The New Progressive Review, 111:1 (March 1987), 30-40. 

Fernandez, Perfecto V. Law of Mass Media [1968], Quezon City: Tala 
Publishing Corporation, 1984 [revised edition]. 

Fernandez, Perfecto V. Law of the Press Handbook. Manila: Philippine 
Press Institute, 1965. 

Lent, John A. Mass Communications in the Philippines: Before 1811, After 
1966. Manila: Philippine Press Institute, 1971. 

Lent, John A. "Mass Communications Research in the Philippines." 
Philippine Studies: History, Sociology, Mass Media and 
Bibliography. Donn V. Hart, editor. Northern Illinois University, 
Center for Southeast Asian Studies, Occasional Paper No. 6, 1978. 

Lent, John A., ed. The Asian Newspapers' Reluctant Revolution. Ames, 
Iowa: The Iowa State University Press, 1971. 

Malay, Armando J. "The Philippine Press." Philippine Life. Manila: 
Cultural Foundation of the Philippines, 1959. 

National Press Club Seminar Committee. The State of the Philippine Press. 
Introduction and Commentaries by Renato Constantino. Quezon City: 
Foundation for Nationalist Studies, 1983. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Philippine Press Freedom Advocate. Published by the People's Movement for 
Press Freedom. Ed Aurelio Reyes, editor. Various 1988 issues. 

Pineda-Ofreneo, Rosalinda. The Manipulated Press: A History of Philippine 
Journalism since 1945. Mandaluyong, Metro Manila: Cacho Hermanos, 
Inc., 1984. 

PPI Press Forum. Published by the Philippine Press Institute. Adlai J. 
Amor and Alice Colet Villadolid, editors. Various 1988 issues. 

Retana, Uenceslao E. "Documentos politicos de actualidad." Archivo del 
Bibliofilo Filipino, Tomo Tercero. Madrid: n.p., 1897. 

Retana, Wenceslao E. El Periodismo Filipino: Noticias para su Historia 
(1811-1894). Madrid: Imprenta de la Viuda de M. Minuesa de los 
Rios, 1895. 

Retana, Uenceslao E. "Latlgazo. Periodico [circunstancial] de Manila. 
Numeros 1, 2, 4 y 6. Sampaloc y Manila, 1821." Archivo del 
Bibliofilo Filipino, Tomo Quinto. Madrid: Libreria General de 
Victoriano Suarez, 1905. 

Reyes, Zenalda S., ed. Media and the Law (Proceedings of the First Seminar 
on Media and the Law, February 4-9, 1980. Quezon City: U.P. Law 
Center, 1982. 

La Solidaridad, Volume I, 1889. Translated by Guadalupe Fores-Ganzon. 
Quezon City: University of the Philippines Press, 1967. 

Soriano, Marcelo B. The Quiet Revolt of the Philippine Press. Manila: WE 
Forum Publication, 1981. 

Taylor, Carson. History of the Philippine Press. Manila: Bulletin 
Publishing Co., 1927. 

Torrevillas-Suarez, Domini. "The Writer and the Court." Paper delivered 
at the P.E.N. Annual Conference, 8 December 1984. 

Valenzuela, Jesus Z. History of Journalism in the Philippine Islands. 
Manila: Published by the Author, 1933. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



NOTES 

John A. Lent, "The Philippines," The Asian Newspapers' Reluctant 
Revolution (Ames, Iowa: The Iowa State University Press, 1971), 
p. 191. 

Alice Colet Villadolid, "A Feast of Reading at the Breakfast Table," 
PPI Press Forum, Vol. Ill, No. 2, 1988, p. 10. 

Lent, "Philippines," p. 192. 

J. T. Medina, "El Primer Periodico de Filipinas," appendix to 
Uenceslao E. Retana, El Periodismo Filipino: Noticias para su 
Historia (1811-1894) (Madrid: Imprenta de la Viuda de M. Minuesa de 
los Rlos, 1895), p. 542. All translations from Medina/Retana are by 
the writer. 

Medina, "Periodico," p. 545. 

Ibid., p. 549. 

Ibid., p. 553. 

Retana, Periodismo, Tabla IV (Appendix), pp. 629-637. 

Jesus Z. Valenzuela, History of Journalism in the Philippine Islands 
(Manila: published by the author, 1933), p. 33. 

Valenzuela, History, pp. 30-80, passim. 

Ibid., pp. 80-86. 

Ibid., p. 86. 

La Solldarldad, Volume I, 1889, translated by Guadalupe Fores-Ganzon 
(Quezon City: University of the Philippines Press, 1967), p. 3. 

Carson Taylor, History of the Philippine Press (Manila: Bulletin 
Publishing Co., 1927), p. 33. 

Quoted in Taylor, History, p. 33. 

Valenzuela, History, p. 101. 

Ibid., p. 109. 

Ibid., p. 121. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



19. Taylor, History, pp. 30-36. 

20. Valenzuela, History, pp. 117-118. 

21. Public Laws Annotated, cited in Tomas C. Hernandez, The Emergence of 
Modern Drama in the Philippines 1898-1912, Philippine Studies Working 
Paper No. 2, Asian Studies Program, University of Hawaii, June 1976, 
p. 82. 

22. Valenzuela, History, pp. 129-130. 

23. Ibid., p. 140. 

24. Jose B. Syjuco, quoted in Rosalinda Pineda-Ofreneo, The Manipulated 
Press: A History of Philippine Journalism since 1945 (Mandaluyong, 
Metro Manila: Cacho Hermanos, Inc., 1984), p.71. 

25. Valenzuela, History, p. 191. 

26. Ibid., p. 159. 

27. Lent, "Philippines," p. 203. 

28. Ibid., pp. 203-204. 

29. Armando J. Malay, quoted in Lent, "Philippines," p. 204. 

30. Quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated Press, p. 18. 

31. Quoted in Lent, "Philippines," p. 204. 

32. Quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated Press, pp. 18-19. 

33. Ibid. 

34. Ibid., pp. 19-20. 

35. Cited in Ibid., p. 30. 

36. Quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated Press, p. 40. 

37. Lent, "Philippines," pp. 206-207. 

38. Armando J. Malay, "The Philippine Press," Philippine Life (Manila: 
Cultural Foundation of the Philippines, 1959), pp. 12-13. 

39. Pineda-Ofreneo, Manipulated Press, p. 46. 

40. Ibid. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Doreen G. Fernandez, "Artists, Writers and Intellectuals and the 
Culture of Crisis," The New Progressive Review, 111:1 (March 1987), 
citing Pineda-Ofreneo, Manipulated Press (p. 135), to which I am 
indebted for the material on Marcos PDs, LOIs and media agencies. 

The Bulletin Today, February 4 and March 8, 1973. 

The White Paper, 6 October 1977, quoted in Pineda-Ofreneo, Manipulated 
Press, p. 143. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



APPENDIX A 

A JOURNALIST'S CODE OF ETHICS 

(Subscribed to by the Philippine Press Institute 
and the National Press Club) 

I. I shall scrupulously report and interpret the news, taking care not 
to suppress essential facts nor to distort the truth by omission or 
improper emphasis. I recognize the duty to air the other side and 
the duty to correct substantive errors promptly. 

II. I shall not violate confidential information or material given me 
in the exercise of my calling. 

III. I shall resort only to fair and honest methods in my effort to 
obtain news, photographs and/or documents, and shall properly 
identify myself as a representative of the press when obtaining any 
personal interview intended for publication. 

IV. I shall refrain from writing reports which will adversely affect a 
private reputation unless the public interest justifies it. At the 
same time, I shall fight vigorously for public access to 
information. 

V. I shall not let personal motives or interests influence me in the 
performance of my duties; nor shall I accept or offer any present, 
gift or other consideration of a nature which may cast doubt on my 
professional integrity. 

VI. I shall not commit any act of plagiarism. 

VII. I shall not in any manner ridicule, cast aspersions on, or degrade 
any person by reason of sex, creed, religious belief, political 
conviction, cultural and ethnic origin. 

VIII. I shall presume persons accused of crime of being innocent until 
proven otherwise. I shall exercise caution in publishing names of 
minors and women involved in criminal cases so that they may not 
unjustly lose their standing in society. 

IX. I shall not take unfair advantage of a fellow journalist. 

X. I shall accept only such tasks as are compatible with the integrity 
and dignity of my profession, invoking the "Conscience Clause" when 
duties imposed on me conflict with the voice of my conscience. 

XI. I shall comport myself in public or while performing my duties as 
journalist in such manner as to maintain the dignity of my 
profession. When in doubt, decency should be my watch word. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



APPENDIX B 

PCRS (Philippine Communication Research Survey), the First Quarter, 1988 

Table 1: NEWSPAPER READ YESTERDAY, BY REGION (URBAN PHILIPPINES) 

National Broadsheet 

MANILA BULLETIN 
INQUIRER 
MALAYA 
MANILA TIMES 
PHILIPPINE STAR 
BUSINESS STAR 
MANILA JOURNAL 
MANILA CHRONICLE 
MANILA STANDARD 
OTHERS 

National Tabloids 

TEMPO 
PEOPLE'S JOURNAL 
BALITA 
PEOPLE'S TONIGHT 
TALIBA 
PILIPINO NGAYON 
ABANTE 
OTHERS 

Newsweekly 

(ranked) 

(ranked) 

(ranked) 

MR & MS 
NEWSDAY 
VERITAS 

Readership Reach in a Week 

Roughly 2 out of 3 (66%) Filipinos in the country read at least one newspa­
per in a week. By region, weekly readership is highest in Metro Manila 
(91%), followed by North/Central Luzon (66%) and South Luzon/Bicol (61%). 

Weekly Reach of Each Broadsheet 

As in daily readership, Manila Bulletin has the highest weekly readership 
level (23%), followed by Inquirer (18%). 

Manila Bulletin dominates in Metro Manila, but in North/Central Luzon, it 
shares the leadership with Inquirer. Inquirer takes a slight lead over 
Bulletin in Southern Luzon/Bicol and Visayas. Meanwhile, Malaya came in 
strongest in Mindanao. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library


