
Paper No. 9 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



PUBLIC SERVICE PROGRAMMING IN MALAYSIA: 

BACKGROUND, PRESENT STATUS AND 

FUTURE PROSPECTS 

By Professor R.Karthigesu 

Universiti Sains Malaysia 

Introduction: 

Malaysia has been fortunate, much like many of its Southeast Asian 

countries, in enjoying vigorous economic growth all along the last decade. A 

combination of natural endowments, wise leadership and pragmatic economic 

policies, has brought about higher living standards for its people, to the extent 

that the country is confident enough to set a definitive target date, that is 2020, 

as the year in which it will attain developed status. All institutions in the 

country are driving themselves towards this goal. In this drive however, as it 

always happens when people pursue material wealth vigorously, some moral and 

social values are seriously challenged. Although the nation's 2020 vision stresses 

that progress should mean both material and spiritual, it appears, and it is 

already evident to some extent, that they both will be in conflict rather than in 

tandem in pursuing their goals. 

This conflict does not spare the broadcasting institutions in the country. 

The broadcasting institutions are now at a point in which they have to identify 

and determine their future directions. But already they are far into the path of 

commodifying what used to be a public service. Where information arid 

education used to be the primary agenda for broadcasting, that agenda is now 

more and more being replaced with entertainment and financial profit. 

Broadcasting in Malaysia 

Malaysia is a typical example of a former British colony going through its 

economic and social development stages since its independence in 1957. It was 

a country with rich natural resources of rubber, tin ore, tea and timber from 

- 1 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



which Britain and its industries benefited enormously. But in the wind of 

independence that swept Asia, Britain had to leave. 

Broadcasting (then only radio) was part of that power structure built and 

transferred to the new government and was designed to provide the same service 

that it provided for the colonial government, namely to safeguard and strengthen 

the authority of government. There was a strongly built-in partiality towards 

people and parties in'power. 

There wasn't a moment, of course, when any of the involved parties 

thought of transforming a "colonial service" model to an "independence service" 

model. Although in forming many of its civil institutions Malaysia emulated 

Britain, such as the monarchy and two houses of Parliament in the Westminster 

model and most government departments. However in setting-up the 

broadcasting institution it held on to the Colonial model, and Malaysia was not 

unique in doing so. India, Pakistan as well as Sri Lanka, all of which 

obtained their freedom earlier, did not do so either. 

Television Malaysia was the creation of the independent government of 

Malaysia in 1963 and it was moulded in exactly the same way as Radio 

Malaysia. Six years of independence had not provided enough confidence or 

inspiration to institute a more open and liberal broadcast service. Fostering that 

attitude was the overhanging threat of armed Communist insurgency in the 

country which, although quelled earlier, had not been completely eliminated, and 

the "confrontation" with Indonesia over the formation of the Malaysian 

Federation, which kept the country under an emergency. 

Television grew rapidly in the country, covering the urban centres and 

spreading to rural areas. Sets were affordable even to a substantial number of 

rural people and viewership rapidly grew. Today it is the foremost medium of 

entertainment and information in the country with 93% of the adult population of 

the country able to receive it. 

Deregulation 

The setting up of a commercial television network, TV3, in 1984, was a 

momentous decision that broke the government monopoly, by government's own 

volition, in broadcasting. It took courage on the part of the government to take 

such a step when most developing countries would not even consider it at that 

time. 

- 2 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



But the government decision to allow a private company to operate a 

television network cannot be interpreted as a move to liberalise broadcast 

institutions. It appears that, first and foremost, it was an economically motivated 

decision. It was done in line with the privatisation of industries previously 

controlled by the government in order to provide growth and maximisation of 

profits. A second reason was to increase entertainment content of television in 

order to combat the proliferation of video recorders and video tape rentals. 

From a different perspective it can also be described as a way of capitalising on 

the hunger of the audience for varied entertainment which the official medium, 

under constraint by government policies, was not able to give. 

Since deregulation came into effect, there has been much excitement both 

among the viewing public and entrepreneurs that broadcasting will grow in leaps 

and bounds. But fortunately the government has always been cautious and 

deliberate in allowing private broadcasters to operate. Although the abundance of 

television programming has been often talked about, only a trickle has arrived so 

far. Since the deregulation of broadcasting occurred in Malaysia, the only four 

significant events that have happened were the appearance of TV3 in 1984, Time 

Radio in 1994 Metrovision, the first subscription television, and Mega TV the 

first cable operator recently this year, the last two fledgling companies in the 

Capitol and yet to be nation-wide phenomena. 

But the real mega event in Malaysia's television and telecommunications 

history is going to be the launching of Malaysia's own satellite, MEASAT, 

hopefully before the end of the year. When that event is completed, and with all 

the presently proposed TV channels fully operational, either by the end of 1996 

or early 1997, we are told that Malaysia will have 29 TV channels, 18 of 

them subscription channels for international programming and 11 mainly local 

channel. 

Government and Broadcasting Policy in Malaysia 

The Broadcasting Act of 1988 
For a long while since broadcasting began in Malaysia, the country did not 

have a broadcasting or communication policy specifically for that purpose. By 

statements from the department, as well as by the various ministers, we can 

conclude that the country's constitution, its laws, its so called ideology or the 

- 3 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Rukunegara and the New Economic Policy have served as the terms of reference 

for the conduct of its broadcasting. In that sense RTM's philosophy is identical 

to that of the government. For the first time a Broadcasting Act, passed in 1988, 

came into force in 1989. But the Broadcasting Act, just as other acts aimed at 

curbing freedoms of mass media institutions such as the Printing Presses and 

Publication Act (1984) or the Official Secrets Act (1972), merely stipulates the 

various restrictions and sanctions to expressions and squarely invests the audiority 

of control of broadcasting institutions on the person of the Information Minister. 

The Act has since been used to control the number of TV and radio stations in 

operation as well as to control the number of hours that they can broadcast. 

Since the implementation of the Act only one radio broadcasting company and 

two TV broadcasting companies have been allowed to operate. Also at present 

requests for a 24-hour broadcasting by television stations has been denied and 

week-day television broadcasts have to end by midnight. 

The punitive effect of the Broadcasting Act was felt for the first time in 

the country when the Minister invoked it to ban a TV3 live, and immensely 

lively, discussion programme, one that was stimulating and called "Teleskop", 

because of the use of a four-letter word by a participant. This was more a 

demonstration of the Minster's power rather than a rational use of the Act. All 

that was called for was only a chastising word to the producer to be more 

careful in future. Banning the programme was like burning down the house 

because of the presence of a rat. 

The Environment of Competition 

A decade ago, when private TV broadcasting was introduced, it was hoped 

that Radio TV Malaysia would remain perseverant to its goals of public service 

in providing information and education to its audience, unaffected by the glamour 

and glitter of commercialism of the private sector rivals. During the years 

before this competition began—and it is consistently claimed that this is still the 

case~RTM (Radio Television Malaysia), the government network, adhered to a 

policy that popularity was of less importance than serving and educating its 

audience in promoting the ideals of the Rukunegara (the national ideology) which 

exhorted the people to believe in God, be loyal to the King, obey and respect 

the constitution and be civil and disciplined. 

Although like any other developing country, TV Malaysia carried an 

- 4 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



enormous amount of imported programmes from the Western countries, 

predominantly from the Anglo world of United States, Britain and Australia, 

these programmes were carefully picked to avoid the excessive violence and sex 

elements, with which imported drama had become obsessed with, and many 

programmes were censored and any material suspected of corrupting values held 

in esteem by Malaysians were excised. 

When TV3 entered the scene, it made it quite clear that its purpose was to 

enrich the entertainment content of Malaysian TV, but otherwise remain 

compliant to all government orders. It was more a corporate business than an 

agent for social change or development. It had to make money first and talk 

about social commitments later, if at all. 

TV3 pursued an aggressive policy in buying newer and more expensive 

imported shows and scheduled them against TV Malaysia's usual fare. Of 

particular significance was its commitment to provide the potential advertisers the 

kind of programmes that could sell their products. For RTM this had not been 

a significant concern before because of its commitment to the national ideology 

and also because of the monopoly it enjoyed in television advertising. Within 

three years of its establishment, TV3 was able to overtake TV Malaysia in 

advertising revenue and frequently in viewership within the areas into which its 

transmission reached. 

RTM's reaction to its losing popularity was swift and surprising. Going by 

the usual norms of a bureaucratic organisation, one would have expected RTM 

not to heed the challenges of the upstart TV3, maintaining that revenue and 

popularity were not what RTM, as a responsible national organisation, was after. 

After all its revenues'* were assured from the national treasury, which in turn 

collected all the license fees. But this was not to be so. RTM decided to hit 

back and compete with TV3 on its own ground. There is no doubt that for this 

it received the blessings of its political masters. Government, amidst a depressed 

economy, was also desperately looking into ways and means to increase 

revenue, and this attitude no doubt favoured RTM's profit-making spirit. 

In January 1987 TV Malaysia introduced its bright new schedule, in which 

the significant departure from past practices, was to create a "Chinese belt" of 

serials imported from Hong Kong and Taiwan, directly opposite similar serials by 

TV3. A similar "Indian belt", of imported Tamil and Hindi movies, was also 

created. 

- 5 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Many other changes were made. RTM stopped broadcasting its main news 

bulletin simultaneously over both channels, confining the broadcast now to only 

RTM 1. Newer and more expensive shows, including many mini-series were 

imported. A movie slot was created for late evening viewing. The January 1987 

audience figures showed that RTM had significantly improved its position. But 

TV3 has struck back. By April 1987 it introduced better Chinese programmes, 

moved the slot to a half hour earlier than RTM's "Chinese Belt" and had started 

to win back the viewers and advertisers' confidence. This see-saw trend had 

continued until today and no doubt will go on as long as this form of 

competition is encouraged by the government. It is an irony that in meeting the 

challenge for popularity posed by the new private channel, the government TV 

also decided to follow its example by opening itself up for intense 

commercialisation of its entertainment programmes, thus nullifying the propriety 

basic to public broadcasting. In fact RTM seemed to have abandoned its 

responsibility in closely controlling commercialisation mores on the airwaves, by 

vicariously adopting a more vigorous commercial slot sales by using other 

commercial companies. Since 1988 RTM has contracted out commercial airtime 

sales to several private companies who act as agents for the government 

organisation. Unfortunately such opening up of attitudes did not prevail in 

providing a more balanced news and information fare for its audiences. This^ 

seems to underline the fact that governments are quick to adopt a modernisation 

model, provided it does not threaten their authority, but nevertheless dilutes and 

corrupts the social atmosphere of the country. It is in the interest of safeguarding 

of the authority of the ruling government that the new Broadcasting Act has 

brought TV3 within the powers of the Minister for Broadcasting, enabling him to 

exercise his authority on its programming policies at will. 

TV3, supposedly an independent agent, has also been highly influenced by 

these policies and had kept in step with government TV, perhaps even overdoing 

it a bit. Research on the news contents of both TV Malaysia and TV3 has 

shown that their approach and volume of news about government and ruling 

parties do not differ widely. For instance a comparison of content in the 

evening prime news of TV Malaysia and TV3 in 1988 showed that TV Malaysia 

(RTM) spent 7.1% of its total content reporting news on the country's chief 

executive while TV3 spent 9.3%, all of them favourable. Ruling parties 

accounted for 6.9% of the total content in TV Malaysia and 9.9% in TV3, 

- 6 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



implicitly reflecting its close connections with the ruling parties. Among their 

local news, government as a category occupied the highest ranking of total news 

content, 65% in TV Malaysia and 42% in TV3. Current Status of Public 

Service Programming 

The position of TV programming generally has not changed much from the 

early years of this competition although in one important respect it has. 

Television in Malaysia in its infancy and adolescence, inevitably depended on 

foreign programmes quite a lot. It drew sustenance throughout the growing years 

initially from Britain, and then increasingly from United States. Although the 

government cherished a dream of increasing local content in Malaysian television 

to at least 60%, since the time of Television Malaysia's inception its dependency 

on imported programmes, largely from United States, had been consistently close 

to 60%. 

When in 1984, TV3 was introduced, the ratio actually worsened, since TV3, 

to capture an urban market, was allowed to broadcast up to 70% imported 

programmes. But in its thirties, television in Malaysia displays considerable 

maturity. Since the recent introduction of morning television in 1994, almost all 

of it local programmes, the proportion of local programmes have increased 

considerably. In March 1994 the average percentage of foreign programmes in 

Malaysian television had fallen to 49%, the first time that this has happened in, 

its history. 

Actually there is more to be said about these ratios than what the figures 

show. The foreign programme component includes a substantial amount of 

Chinese and Indian imports, culturally more relevant to the two main non-Malay 

ethnic communities in Malaysia. If a further breakdown is made to reflect 

these, then the average percentage of American & other English programmes for 

the three networks will reduce to 40% only. 

Problems in Public Service Programming 

a) Entertainment Predominance: 

For any observer of the Malaysian television environment today the 

commercial character of the service will become quite palpable. Competition 

between the stations for audiences is so keen that, in that respect, the public 

service broadcaster, that is the government, is indistinguishable from its rivals. 

- 7 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Entertainment content predominates all channels and they are made-up of local 

musical extravaganza, pop music, dramas, and a substantial amount of important 

entertainment from the US., other English speaking world, as well as Hong 

Kong and India. 

«/ 
b) Advertising: 

Competition for advertising revenue is also keen that almost all programme 

slots are now available for advertising. And advertising, although subject to 

various codes, is becoming dextrously clever in brainwashing people to convert 

into a consumer society. 

It is unique to Malaysia that while cigarette as a product remains banned in 

mass media advertising, the brands themselves are allowed to be advertised in 

the guise of other products, and these brand advertising actually dominates TV 

advertising today. 

Advertising, from appearing in the form of jingles, filmlets and sponsorship 

seemed to have graduated in becoming full-fledged programmes. It is now 

possible for companies to buy half-hour slots to advertise their wares relentlessly 

throughout the slot. While it is understandable that the private TV organisation 

does this because the advertiser is a subsidiary company of the TV organisation 

( nevertheless, a practice that tantamount to a commercial conspiracy), it is 

astonishing that the public broadcaster, in its zeal to copy money-making tactics 

from the private broadcaster should also sell out valuable airtime in this manner. 

This is no less than an abuse of an institution meant for public service 

supported by public funds. 

The Downgrading of Non-formal Education and Information: 

While there is some evidence that the absolute airtime for non-formal 

educational and informational material may have increased, particularly after the 

introduction of the early morning talk shows, it would seem that in relative 

terms they have deteriorated, and are tend to be placed at non-prime time or 

low-density viewing periods. Because of the pricing pattern of advertising slots, 

both the private and public broadcasters tend to banish mind-building serious 

material to slots that garner only minority viewers. 

We should also take note that most of these serious documentaries are 

imported from the Western countries. Hong Kong, India and Indonesia, giants in 

- 8 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



the entertainment film world, hardly turn their minds to producing educational 

documentaries. 

Local Malaysian stations spend only a minimum amount of money into 

educational documentaries. Because local entertainment sells well (more so than 

foreign entertainment) investment into producing glittering local shows and 

dramas is high, and mis has shown a dramatic improvement in the quality of 

these shows. Unfortunately the same enthusiasm does not prevail widi 

expenditure for educational documentaries. Local organisations are satisfied with 

providing talk shows for their non-formal information, besides their traditional 

news production. If this state of affairs persists than Malaysia will ever be 

dependent on foreign documentaries for their mind-building material. 

Future Prospects: 

The Malaysian government does not seem to have a plan to improve public 

service broadcasting beyond its present thrust to popularise its own channels to 

rival the private channels. As more and more private channels come into play 

this competition is bound to heat-up and worsen the situation. 

Some Suggestions: 

I think Malaysian audiences as a whole can profit by some changes in the 

broadcasting environment in the country, for which the government has to be the 

chief initiator: 

1. Malaysia needs to introduce an advertisement-free public channel for its 

more serious audiences who are not interested in the crass materialism exhibited 

by Malaysian television as a whole now. This channel should be the only one 

supported by the annual license fee from the people. The channel may solicit 

and receive funds from commercial organisations, but should only acknowledge 

the contribution, not advertise in return. The channel should be fully devoted to 

non-formal education, information and cultural entertainment. The policy-making 

body should be independent of government, although the production and 

dissemination of independent news and views and release these from 

government-bias as prevalent now. 

2. The Broadcasting Act should be amended to more fully define the 

- 9 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



responsibility of the private broadcasters including mandating certain amount of 

public service programming in their airtime and prescribing a portion of their 

profit to be spent on educational documentaries. 

3. The present government channels can be fully privatised to legitimise the 

kind of competition they have entered into now. They should not be endowed 

with public grants anymore. 
XXX XXX 

- 10 -

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library


