
Paper No. 10 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 1 

AMIC/CBA Seminar on 
'MEDIA PROLIFERATION; HOW CAN BROADCASTERS BEST 

SERVE THE PUBLIC INTEREST?' 
New Delhi 19-21 April 1999 

'Public Service Broadcasting : Sustainability in the new media order' 

William Crawley 
Media South Asia Project 

Institute of Development Studies, University of Sussex, UK 

1 Introduction 

There would be little point in holding this seminar if it not been possible to express the theme 
in a positive way. Mrs Thatcher was famously quoted as saying 'There is no such thing as 
society', but on the whole people in Britain did not believe her. In asking the question, - how 
can broadcasters can best serve the public interest?, - we are accepting that there is such a 
thing as the public interest. Public service broadcasters are expected to be specifically to be 
guardians of that interest. But the question is addressed not just to those who are described as 
public service broadcasters but to broadcasters as a whole. 

In this session we are looking at ways in which public service broadcasting can be sustained 
! in the crowded local and global media scene. Because of where we are, in the Indian capital, 

and the common interest of AMIC and the CBA in the region, the context is an Asian one 
though the question is much wider. My own background until five years ago was with trans­
national broadcasting, specifically BBC World Service radio, broadcasting to the countries of 
south Asia. Over the past eighteen months I have been working with my former BBC 
colleague Dr David Page under the auspices of the Institute of Development Studies in the 
University of Sussex, on a project to look at the impact of the new broadcasting media on 
India Pakistan Bangladesh Nepal and Sri Lanka. This 'Media South Asia' project has 
involved a small team of researchers journalists and broadcasters from the region. So my 
paper draws on the ideas and insights of the several hundred people in the media, in 
government, public business and academic life in the south Asian region we have talked to in 
the course of the project. We have been focussing on practical and policy issues to do with 
broadcasting, public and private as well as more theoretical and analytical questions posed 
by academics and media observers have about the cultural and political impact of the global 
media environment. Discussion groups conducted for the project have also been a source of 
ideas, as well as what media observers and policy makers have written or said where the 
issues are being public debated. 

In this paper I aim to look first at the threats to public service broadcasting in a multi-channel 
international media environment; secondly suggest the strengths and potential strengths of 
those who have traditionally been seen or have wished to be seen as the guardians and 
practitioners of public service broadcasting, and look at ways in which broadcasters and 
policy makers are looking to build on those assets . By this I mean for the most part the 
national broadcasters, who until the advent of international satellite channels had the 
Television field to themselves. Thirdly I look at some the strengths of private channels as 
compared with state broadcasters; and finally suggest ways in which the values and interests 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 2 

of both public and private broadcasters may converge in the new media environment. 

2. Threats to public service broadcasting 

What are often perceived as threats to public service broadcasting can also be regarded as 
positive opportunities, and have in many cases been taken as such. They come from 
technologicaF changes which make previously existing practices obsolete, from social and 
cultural changes linked to economic liberalisation, and the inheritance of the broadcasting 
institutions themselves. 

Some of the threats - or opportunities - are the product of real changes, others perhaps just of 
a different way of looking things. Advances in technology have changed broadcasting from 
an activity using a scarce resource - the frequency spectrum - to one where the means of 
dissemination give more capacity than the broadcasters can use. But that does not mean that 
anyone who wants to has access to the media, even those with something important or 
interesting to say. 

In countries like those of south Asia where broadcasting had been a government monopoly 
from the start, the loss of the monopoly is a real change. The national broadcaster has not 
necessarily been just the voice of the government, though attempts to change that aspect of 
the colonial legacy has met with only limited success. Nor could it claim to be the voice of 
the people, which is surely too big a claim to make for any broadcaster. But the national 
broadcaster has always been expected in some sense to be the voice of the nation. In the 
early years after independence in India Pakistan and Sri Lanka broadcasters saw themselves 

| as engaged in a political building project, helping to construct the idea and identity of the 
I nation. 

Theorists characterised it as a representation of a dominant ideology. The central role of state 
power is non negotiable. The state is seen as the one institution which affects the life and 
welfare of every one within its borders. Its responsibilities stretch so wide that no other 
private or public institution can pretend to match it. Even if the idea of the state - and of the 
alternative concept of civil society - was seen as some extent the product of a consensus, the 
state media played a dominant role in the production of that consensus. This belief was 
combined with a tendency to believe in the omnipotence of the mass media. This role of 
nation- building has not by any means been abandoned. In Britain it was required of the BBC 
in the 1920s and 1930s; it is a requirement in Canada. Governments and the public are 
particularly sensitive to this role in a time of military conflict. But to some observers it 
seems dated and certainly arouses suspicion as a government-directed enterprise. In India the 
idea still has strong advocates, but some will argue that the nation building project was 
important at the time of independence but should not be a priority today. Some editors and 
political observers argue that the job has been done effectively, and that what is required 
today is something different reflecting the pluralism and diversity of the nation. Others, 
aware of the fragility that goes with the diversity, reject that view. But in general 
broadcasters are more cautious about claiming the role of voicing a national consensus, and 
societies are less certain what it is they want. 

Rival political loyalties and distinct community and class identities in any nation make for 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 3 

many voices clamouring to be heard. Even before the state broadcasting monopoly was 
broken the idea of determining who speaks for a nation was crystallised in the concept of an 
autonomous broadcaster. After years of public debate India made its first pitch with the 
Prasar Bharati Act, passed with all party support in 1990. By the time the act was brought 
into force seven years later the whole broadcasting media environment had changed. 
Yesterday's key question - autonomy or not? - had been replaced with a new set of questions 
which needed new answers. Twenty years of debate on the place of broadcasting in society 
had been wrong footed. 

The satellite television phenomenon in south Asia was a product of a new economic 
environment. It catered to a new kind of audience, restricted at first but growing rapidly, 
which was defining itself in the wake of the wider economic policy changes. Among the 
south Asian countries, Sri Lanka had taken the lead in economic liberalisation. But it was the 
Indian middle class consumer market, opened up by the economic reforms of the early 1990s 

that created the real market in the region. Television advertising became the motor of a 
broadcasting revolution. 

The new realities undermined the financial basis of the existing system. Even before the 
satellite channels had begin to establish themselves as in serious competition for a mass 
audience Doordarshan was being pushed into paying its way. Until colour television became 
widely available in towns and cities throughout the country, television had hardly been 
considered as an advertising medium. With the creation of a national TV network in the early 
80s Indian advertisers would capitalise on Doordarshan's extensive reach. Marketing became 
the skill for the nineties, though the national broadcaster was unpractised in marketing skills. 
Initially there was a steep and in many ways very successful learning curve. 

Doordarshan had a major advantage both as the sole operator of a terrestrial channel, and 
with its own satellite network of regional language services. But some of the private satellite 
channels have been catching up. They have their own pitfalls and uncertainties. Few of them 
are profitable. Despite a relative decline in relation to the private satellite channels (in areas 
where they are accessible) India's national broadcaster is far from written off. But for 
Doordarshan as for other national broadcasters in south Asia some repositioning seems to be 
inevitable. 

At one level the sustainability of public service broadcasting depends on the ability to 
support it financially. The problem of funding for public service broadcasting is contentious 
and dominates every area of debate. Many would attach primary importance to public 
broadcasting as a service of education and information, with a key part to play in national 
development. For them, funding ranks with health and basic formal education as a high 
priority for a full state subsidy. At the opposite end are those who argue that the market is the 
best judge of what the public wants and needs, and that broadcasting does not need state 
funds. Not many professionals or politicians in south Asia take that view. In most south 
Asian countries public broadcasting is financed at least in part by a license fee - India and 
Nepal are exceptions. In West Bengal the ruling Communist Party (Marxist) suggested a 
form of public funding for Prasar Bharati, for which tenders or shares could be floated, to 
supplement a government subsidised trust fund. A specialist committee in India in 1996 
recommended the restoration of a license fee, or a one off tax on the sale of new television 
sets. Many broadcasters are in favour. The public does not seem to be averse to idea. At a 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 4 

group discussion organised as part of the Media South Asia project, a group of ex-soldiers 
in the north Indian town of Mathura told us that they were ready to pay license fees in the 
range of Rs 200-Rs 500 a year if they were assured of meaningful and useful programming. 
But no such proposal is on the political agenda, as the government fears that it would be a 
political embarrassment. 

However the belief that there is an inherent conflict between providing public service 
programmes and getting or giving commercial support is no longer assumed by public 
service broadcasters around the world. In Japan, NHK preserves its tradition of avoiding 
commercial involvement. The BBC, though it does not take advertisements in its domestic 
programming, has embraced commercial practices enthusiastically in other areas. In practice 
the solution to funding is a mixture of sources; with a license fee or a subsidy, subscriptions 
and commercial revenues balanced in a way that satisfies the government the public and the 
other intermediate stakeholders in broadcasting. 

Since the end of the monopoly, for some politicians and officials there is a straightforward 
answer to the question what should be done about the national broadcaster? It is that 
technological advances and commercial competition are now providing a platform for 
alternative voices, and as lively source of entertainment. It is therefore unnecessary for the 
national broadcaster to be either autonomous or comprehensive in its coverage. According to 
this argument autonomy without financial self sufficiency is in any case an unreal objective. 
The government has responsibilities in south Asian societies which go far beyond that of any 
other single institution. Its activities cover every facet of social and cultural need. The 
government needs its own channel. The national broadcaster can now concentrate on 
performing this role. 

However this apparently simple prescription begs the question as to whether public service 
broadcasting in the wider sense - not just officially sponsored information - is sustainable in 
the new media order. Whether or not a TV or radio channel is effectively operated by 
government, the way in which the government presents its own policies, and the publicity it 
gives to its own initiatives is bound to have a major influence on the media. Beyond that the 
responsibility and power of governments to establish a framework for national 
communications and broadcasting is accepted virtually everywhere. It is not in itself 
incompatible with freedom of speech or other constitutionally protected rights. In most south 
Asian countries the public media have been or are used by governments for partisan 
purposes. So the public is as sceptical about governments exercising the public service 
broadcasting role in their name as they are about private channels. 

The sustainability of public service broadcasting and the institutions which can promote it, 
depends as much on enlightened regulation as on an absence of regulation. But it cannot be 
sustained if there is no new thinking about what its aims and content should be. The state 
broadcasters in south Asia have been seen as a vehicle for public messages formulated by 
government departments to back up their policies. With frequently changing and unstable 
governments money spent on such information campaigns may be totally wasted. 
Development programmes made to support one government's policies have been dropped 
when a new government came because they were out of date. In an ideological climate 
where the role of the state is being cut back, a reduction in officially sponsored information 
programmes, unimaginatively produced, may be considered no great loss. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 5 

But it is a misconception to see this as the main substance of public service broadcasting 
which demands (to quote a British formulation of the 1980s) - 'knowledge culture criticism 
and experiment'. A regard for the public interest and the institutional means to support it is as 
necessary in an era of multiple choice as it was in the monopoly era. What is true for other 
areas of economics and social welfare is true of broadcasting. This is the argument that 
needs to be made. 

3 Strengths of the Public Broadcasters 

| The infrastructure of broadcasting built up over more than seventy years represents a large 
, public capital asset and national investment, managed by the state broadcaster on behalf of 

the state. In India it is estimated to be worth Rs55.000 crores (US$13 bn). The reach of the 
terrestrial television service covers 86% of the population. No private broadcaster could 
begin to match Doordarshan for size or reach. Nor would he wish to match the weight of 
administrative and staff costs that come with it. The challenge for the public broadcaster is to 
make the best use of these capital assets on behalf of the public. 

| But the new media environment also offers the public broadcaster opportunities for 
encouraging high standards in programme making and scheduling , by its own staff and by 

\ the independent producers from whom it commissions programmes. The state broadcaster 
can promote the growth of an independent sector, - a new dimension in broadcasting, both in 
radio or in television. Where the public broadcaster is the host to private stations using its 
own facilities, as All India Radio and Radio Nepal have been, this also demands a judgement 
as to what kind of programming should be expected from the private broadcasters. 

Alternatively the technical infrastructure of national broadcasting can be regarded as a public 
asset which should be allocated for use by an independent regulatory body. Institutions are 
inclined to protect their own interests and perhaps are not the best arbiters of the terms on 
which their competitors can operate. 

The setting of quality standards whether in the technical or programme area seems to be both 
a regulatory and a public service broadcasting function. If only as a practical measure 
technical specifications have to be set by a body authorised by the state to allow the hardware 
manufacturers and dealers to know what market they are operating in. They may also be 
subject to both international negotiation, which is the prerogative of a state - or if there is a 
free market they may be preempted by proprietary technology, not necessarily in the public 
interest. The state broadcaster also has an important role to play in setting standards of 
technical excellence. 

Part of the obligation that a public service broadcaster in the European tradition assumes is to 
provide universal accessibility. The single minded pursuit of a niche market is not a long 
term option as it is for the private channels. For the national broadcaster it is an important 
and defining difference, But increasingly the national broadcaster may find that it is part of 
its role to be prepared to share the technical infrastructure with private companies. When the 
sharing involves a service which is not in competition with broadcasting, like the AIR use of 
its extensive and underused FM network for a radio paging service, the additional revenue 
raised gives a welcome boost to a shrinking government subsidy. The Sri Lankan 
government has permitted private FM stations to broadcast in Colombo with their own 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 6 

studios and transmission facilities. But the most effective sites and most powerful 
transmitters for island-wide reception are reserved for SLBC as the state broadcaster. In 
Pakistan the semi government second channel Shalimar TV is not allowed to have a national 
network. In India the idea, which is being implemented in Bangladesh, of sanctioning a 
second terrestrial network in the private sector has been seen by governments as a bridge too 
far. 

| But official committees in India have encouraged the idea of local television within a national 
framework. The draft Broadcasting Bill also included much more liberal provisions for the 
establishment of non-commercial local and community radio stations. The CEO of Prasar 
Bharati SSGill, before he was removed last year by the present BJP-led government, had 
given the go-ahead for a community station to be piloted in Karaataka. Local organisations 
such a universities and agricultural institutes, NGOs and other organisations may be 
empowered to produce development oriented programmes. The Mass Communication and 
Research Centre at Jamia Millia near Delhi is equipped with studios from which they could 
broadcast locally once permission is given. Real measures of decentralisation such as these 
could become an effective means of development communication and community activity, 
and they have aroused great interest among development organisations in India. But 
decentralisation has been slow to come to state broadcasting organisations in south Asia. A 
large and commercially successful regional centre of Doordarshan such as Chennai, has 
won more space for regional news programmes originated in Tamil. But central control is 
the norm, inevitably so in the smaller countries - Sri Lanka Bangladesh and Nepal. There 
are more Tamil newsreaders in Delhi than in Madras. In Pakistan too both national and 
regional language bulletins are often originated from the capital. There is nothing specific in 
India's Prasar Bharati Act to suggest or require greater decentralisation, though a senior 
member of the original Board George Verghese argues that it was very much 'in the spirit 
of the Act'. 

f Reliability and quality of reception - a key public service objective - is also commercially a 
selling proposition. Advertisers and sponsors will only pay for programmes that can be seen. 
Where cable is a mass distribution system as it has become in India the state broadcaster is in 
the same position as other channels in wanting to ensure that its programmes are relayed in 
good quality. In India it has the law on its side. But as Doordarshan has discovered the 
provision that cable channels must carry at least two of its channels in the packages they offer 
their clients does not ensure the quality they are looking for. 

| Programme standards can be regulated in a negative way as governments do. Guidelines can 
| be set as to the type of programming expected; - educational informational and cultural. But 
< the quality of programmes is not an abstract or a bureaucratic concept. It arises from 

perceptions of what has been done and what can be done. It is a product of a climate in which 
creativity is encouraged. It is almost by definition dependent on a high degree of autonomy. 
Public service broadcasters have to justify their management strategies not by their 
prospectus but by the quality of the programmes on their schedule. Watchability is a part of 
the test, but popularity is not achieved by appealing to the lowest common denominator. The 
benchmark is the programme that has something to communicate and does so in an 
interesting way. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 7 

The monopoly of state broadcasters on locally originated news and current affairs survived 
for a few years after the satellite invasion. The private Hindi and south Indian language 
channels were initially seen as purely devoted to entertainment But within the past three 
years the barriers have been comprehensively breached. Both Star TV and Zee TV now carry 
news coverage more widely watched throughout south Asia than established international 
channels such as BBC or CNN. Star's coverage of the India election in 1998 won particular 
admiration. 

Doordarshan had responded to the challenge first of the video news magazines and then of 
the satellite channels by commissioning current affairs programmes from outside producers. 
They were previewed and pre censored, making real problems in keeping a fast-moving story 
up to date. But they enhanced Doordarshan's credibility, the more so when Prasar Bharati 
was created in 1997 and the pre-viewing requirement was lifted. The expertise in independent 
TV journalism brought in from the print media and fostered in the state channel became a 
resource for the whole industry to draw on. 

I The greater openness combined with Doordarshan's reach and the fact that it was the first in 
the field has meant that it has gone some way to repairing the confidence that audiences 

/ want to have in the national broadcaster. Commercially successful regional centres of 
Doordarshan particularly in the south see themselves as much in competition with the 
national network for the audience's attention as with the private channels. By extending the 
scope of regional language news and current affairs programmes the state broadcaster can 
claim to be meeting a real public need. Strong regional centres such as Chennai have put 
sustained pressure on Doordarshan to give more time to locally originated news bulletins, and 
they attribute to this their own ability to win and retain audience loyalty. Calcutta has been 
less successful. From within the regional centre a policy of commercialisation is seen to have 
led to news and current affairs programmes and other public interest programmes have lost 
out to 'mindless' popular serials. Other programmes that would have added value to an 
overall public service programming policy have been eased out. This has been despite the 
Bengali audience's interest in news current affairs. The state has been governed continuously 
for over 20 years by a communist-led coalition opposed to the government in Delhi. 
Throughout this time the Calcutta station of Doordarshan has faced the problem of producing 
a balanced news bulletin. The regional news units have usually been headed by officials from 
the government information service who (in the view of a local news editor)'.. have no stake 
or involvement in news and ...cannot take the risk of changing the system and upgrading 
news format or editorial policy.' 

Once liberated from an agenda dictated by the ministry and the government of the day a state 
broadcaster has considerable advantages as a provider of news. The network of 
correspondents across India is a resource which the private news providers cannot match. In 
its central news coverage Doodarshan has implemented successful reforms in response to 
the challenge of satellite competition. The belief that the state broadcaster has irredeemably 
lost credibility is disputed vigorously not only by the state broadcasters themselves but by 

•' other independent observers in the media. Since the formation of Prasar Bharati independent 
producers working on news and current affairs programmes on Doordarshan channels have 
been operating in a changed environment. Pre censorship of news and current affairs 
programmes was lifted by Prasar Bharati's Chief Executive Officer SS Gill almost from the 
first day of his tenure. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 8 

In Pakistan where the state broadcaster does not have autonomy there has been a rethinking 
of the state broadcaster's approach to news; selective certainly, but not so openly distorted or 
mis-stated as had been previously accepted when the state television channels enjoyed a 
monopoly. The present Minister of Information, former journalist and editor Mushahid 
Husain, acknowledges that in Pakistan TV as a medium was 'too politically closed', pointing 
to the minimal amount of time given to Nawaz Sharif on the TV news when he was leader of 
the Opposition. His own initiatives have been aimed to improve the image of the state 
channel, but do not diminish the reality of government control. Delegation of control over the 
news has been off limits whichever party is in power. 

The act of broadcasting outside the country through the international channel PTV World, to 
; an expatriate Pakistani audience which has access to other sources of information, itself 
' argues for a more mature approach. Pakistani television journalists given the opportunity are 

well equipped to provide. PTV shows national news and privately produced current affairs 
programmes back to back in its own schedules. There is a contrast in styles but no monopoly 
of cultural authenticity in the representation of the world as seen from Pakistan. Pakistani 
entrepreneurs, planners and executives for private channels, identify the national interest with 
an opportunity to project an independent Pakistani point of view and cultural perspective. 
Independent entrepreneurs have their own views about the identity and self perception of 
their potential audience which they see as valid for a substantial part of Pakistani society even 
if it challenges orthodoxies promoted by the state. Some have brought their extensive 
experience of state broadcasting to the new diverse media environment just as in India the 
private channels have brought in both managers and broadcasters at the most senior level to 
direct their own news and programme schedules. There is a clear sharing of public service 
perceptions and objectives and cross fertilisation of ideas, which as the commercial channels 
have matured is a very encouraging feature the media scene in south Asia. 

Public broadcasters have enormous assets to bring to this new environment. Their reach gives 
, them exclusive access to the national audience. Their style and standards of presentation 

provide a touchstone for the development of both national and regional languages. The 
network of broadcasting staff throughout the country provides the basis for a nation-wide 
news gathering organisation. If good journalistic practice is grafted on to what might 
otherwise be merely a government information network, the diversity and relevance of the 
state broadcaster's news and its access to news sources would be difficult for a private 
broadcaster to rival. Its political importance and status is not dependent on the ratings which 
give the commercial stations their legitimacy and a claim to be heard. The public subsidy for 
the state broadcaster creates an obligation to create a comprehensive service for all sections 
of the community which the private broadcasters are under no obligation to share. This 
expectation is itself an asset in a medium which may otherwise predominantly have been seen 
as primarily for entertainment. 

( As a monopoly the state channel was the only available choice for the advertiser. In the new 
environment Doordarshan enjoys a major advantage as a vehicle for promoting widely used 

. low value consumer goods. But the information from Doordarshan's own market research 
department rightly or wrongly seems to be largely discounted by the agencies responsible for 
media planning. Common standards for gathering information about the audience would 
make big contribution to understanding to increasing the range and to reducing duplication of 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 9 

information. The expansion of market research under the impact of television advertising has 
been a striking feature of the growth of the media in the satellite decade. State broadcasters 
have been poor at marketing but have been successful commercially, even if they have given 
ground to satellite competition. Bangladesh television basks in the credit of a financial 
surplus even if they are severely limited in the way they can use the resources they have 
generated. But as comparisons are being made surely it is in the interests both of the state and 
the private broadcasters to know as much about their audience and the response to their 
programmes as can be known. There is so much expertise in Doordarshan and AIR in 
audience research and the range of the sources they draw on for information has been 
geographically and numerically wider than the commercial research organisations. 
Doordarshan has resisted joining in a common system of ratings which could be a standard 
for the broadcasting industry. Researchers in the commercial sector regret this. While the 
state broadcaster represents a majority of television viewers this standoffishness on their part 
is perhaps understandable, but it surely will not remain so for long. 

3 Strengths of Private channels 

I The international channels initially provided a sharp contrast to the state broadcasters. They 
brought professionalism and production values to which the state broadcasters had not found 
a distinctive alternative. News and information channels such as CNN and the BBC practised 
a style of television journalism that was more open, less deferential and above all more 
visually interesting than the state broadcasters. The BBC as a news and information channel 
puzzled Indian viewers who expected drama or comedy programmes of a kind that over the 
years had been shown on Doordarshan. Some criticised'the frequent repetition of news items 
and programmes in a 24 hour schedule. For the most part they were not focussed at first on a 
national or regional news agenda, before both CNN and the BBC began to develop 
programmes for the Asian audience. But it was the entertainment channels with films, lively 
programme formats for variety and chat shows, song shows and quizzes made the bigger 
popular impact. American serials such as Santa Barbara and The Bold and The Beautiful on 
Star TV won a fascinated and sometimes appalled audience for while, but the language 
barrier limited their appeal. Zee TV in Hindi crossed that barrier and did much more to 
stimulate the growth of the cable network and a mass audience. In Bangladesh, where a cable 
network only began to develop later, the most popular channels were those in the Star and 
Zee Groups, sports on ESPN , Sony Entertainment TV, and the relatively universal appeal to 
children of the Turner TNT Cartoon network. Cable channels are thought to have the 
advantage of a more interesting presentation and for dealing with contemporary issues. But 
more than half of those questioned for the Media South Asia project in a urban mini-survey in 
Bangladesh had difficulties with the cable output. They expressed concern over its effects as 
an alien influence on national culture, over its sexual suggestiveness, or for being dominated 
by commercial interests. Bangladesh TV on the other was praised for its reflection of national 
culture, its drama and its relevance to Bangladeshi problems. News was consistently popular 
despite 75% of the same sample not finding BTV news to be credible. 

Much of the success of private international satellite channels has been attributed to the 
failures of state broadcasters. They could not meet the objectives that they had set 
themselves and the expectations of the public they are meant to serve. The initial official 
reaction in India was that the channels were illegitimate and should be banned Once the 
impracticality of such a measure had been recognised, the state broadcasters realised that they 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 10 

would have to defend their position by their own ability to provide what the audience was 
looking for, more effectively and to more people than their commercial rivals. To their critics 
Doordarshan appeared to abandon its public service remit in pursuit of its commercial and 
revenue aims. 

In March 1996 the Indian government set up an expert committee to recommend the adoption 
of suitable marketing strategies for All India Radio and Doordarshan. The committee took as 
its premise the belief that commercial objectives - the driving principle of the private 
channels - could be made to serve public service aims. The idea that the established public 
broadcaster might have something to learn from its commercial rivals would not stand up if 
the commercial channels were believed to be inferior in every way. 

What the private channels did bring was an openness to new ideas. Pressure from advertisers 
meant that they had to be concerned as to whether people were watching or not. Their 
recruitment and staffing was not distorted by the need to provide employment or to satisfy a 
politician's need for patronage. Bureaucratic obstacles were fewer. The private channels 
could be brokers for new ideas both for programmes and production values, and a conduit for 
new incentives for producers. Their international links could be a source of intrusive cultural 
influence but it could also be a professional asset, a means of extending practical technical 
support, and a way of disseminating 'professional' production values. The media planning 
that the private channels spawned by giving the advertisers a choice, led to questions being 
asked of the medium as a whole as to who was watching and when. Market research led to a 
lot more being known about the audience, to the benefit of the industry as a whole, including 
the public broadcaster. 

4 Common values 

In this final section I would like to suggest ways in which the values and interests of both 
I public and private broadcasters may converge in the new media environment. 

The importance which private channels have come to attach to their news services may 
indicate their own political agenda or need for visibility to advance other corporate aims. 
Some of the Indian channels have open political affiliations. But there is a sensitivity to 
political bias on the part of the audience which applies to all channels. TV journalists are 
judged by journalistic criteria and professional standards; their own professional reputations 
are at stake, and they can carry them from one channel to another, public or private. It should 
be in the interest both of the public and private broadcaster to have an objective standard by 
which they can expect their credibility can be judged. 

The extent to which private channels might be willing to accept public service obligations is 
rightly questioned. But when public service objectives are seen as being an obligation to 
provide quality programming to suit a wide variety of tastes, to challenge and promote debate 
about relevant social issues, they can be seen as common to both public and private 
broadcaster. This is the case in Bangladesh where both the government and the private sector 
have been closely involved in programming for development programmes. The development 
agencies have made active use of audio visual techniques and have influenced official policy, 
though not as broadcasters themselves. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 11 

By inviting submissions for a license to operate a second terrestrial channel the Bangladesh 
government was able to set the terms for a private broadcaster, and to decide what kind of 
channel it wanted. It would thereby retain control as a regulator and reinstate its own 
relevance as a patron of Bangladeshi cultural autonomy, which had been openly bypassed by 
the foreign satellite channels. 

The prospectus of the successful applicant - Ekushey TV- was couched in terms that are 
wholly appropriate to a public service broadcaster. Its 'mission statement' promises a range 
of programming that will at all times uphold the values and ideals of public service 
broadcasting. The aims of the channel are stated to be to provide information education and 
entertainment; it stresses a commitment to innovative quality programme-making and to the 
welfare and culture of Bangladesh, and to cooperation rather than competition with the state 
broadcaster. The prospectus argued that the requirements and objectives of advertisers all 
point to quality and choice as the key to success. 

Since February 1998 (when that prospectus was written) two Bengali language satellite 
channels have started, (ATN Bangla and ATV), while Zee TV's Bengali language channel 
was closed after a nine month experiment. It is debatable whether the interest of advertisers in 
quality programmes rather than large audiences has been convincingly demonstrated. But 
the wide reach of a private terrestrial channel is attractive to advertisers. It should make it 
economically more feasible for the entrepreneurs to provide a schedule of better quality, more 
of a public service. 

Other applicants or potential applicants for the Bangladesh license were defining their aims in 
terms of building a channel around hard news, or the projection and promotion of the values 
of civil society based on the interests and objectives of the non-government development 
agencies. A common factor seemed to be the need for a Bangladeshi channel to be 
technologically forward looking and wide open to international cultural influences. Some of 
those who have been considering involvement either in a terrestrial or satellite channel were 
critical of existing programming. As far as satellite was concerned one leading editor felt that 
government approval was barely relevant as it was equally convenient to uplink from outside 
the country as from within it. The same man pointed to suppressed latent creativity in BTV 
and promised contrast rather than cooperation with the government channel. Another 
identified a Bengali tradition of egalitarianism and non-conformism as defining cultural traits 
of Bangladesh, distinguishing it from North India. In arguing that these cultural 
characteristics left little room for worry about morals and Islamic values, he was putting 
forward a perspective on the Bangladesh national ethos and sense of identity which 
contrasted sharply with that of the official media . 

These formulations show if nothing else that the discipline of presenting a case to a licensing 
authority generates ideas about public service and public acceptability for a private television 
channel, which many of those actually in operation have not succeeded in achieving.. Among 
the Indian channels only TV-1 or Business India Tv as it was originally called started with 
such high public service ideals; and it has maintained them despite daunting financial 
problems which led critics prematurely to write it off. The priorities of most of the Hindi 
satellite channels lay elsewhere but have not excluded public service objectives. Sony 
Entertainment TV started with the single minded objective of ensuring its presence on the 
first eight or ten channels of the prime band in India's all-important cable systems. On the 
assumption that Hindi films attracted TV audiences the channel undertook research to 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 12 

identify the most popular Hindi movies of each of the past 30 years and to buy rights to them. 
Sony successfully established themselves as an essential bloom in the cable bouquet 
throughout north and western India, even when only a dozen channels were on offer. From 
that base Sony gradually aimed to consolidate its position as a more mature channel, less film 
based, with some original programming, and stimulated by the elections of 1998 with an 
element of current affairs. Financially its success among Hindi channels has been second only 
to that of Zee TV. 

Sony presents itself as highly receptive to whatever regulatory controls may be required. In 
contrast to Star TV Sony avoids active and public lobbying on broadcasting issues but 
acknowledges that it can make its views known through Japanese diplomatic channels. Its 
chief executive Kunal Das Gupta points out that the Japanese broadcasting scene is much 
more regulated than India's is now or is likely to be..Socially relevant broadcasting is very 
much on Sony's agenda, part of what he calls their developmental process. They are 
'seriously looking at programmes which will deal with issues'. 

Bhaskar Majumdar Corporate Vice president of Zee Telefilms argues that a private channel 
can talk of public service broadcasting only if there is a level-playing field. Most private 
broadcasters would be willing to submit to a requirement that they should keep say a two hour 
slot each day for public broadcasting. But he argues that for that to happen a clear distinction 
should be made between public and private broadcasting in the kind of programmes that they 
put on and the advertising that they aim for. The core of the argument is that the public 
service broadcaster should opt out of popular entertainment programming. The argument is 
often used by the BBC, that a universal license fee would become wholly untenable, if the 
public broadcaster were to ignore a major part of the interest of its mass audience. In India 
and Nepal where there is no license fee, broadcasting is subsidised from general taxation. 
Some officials might otherwise accept that Doordarshan could withdraw from popular 
entertainment programmes. But they would not feel justified in giving up the revenue that a 
popular programme with a national terrestrial audience can attract; and at present only the 
state broadcaster -with a terrestrial monopoly - can deliver such an audience. And as long as 
cable and satellite are accessible only to a minority of television set owners, it is 
acknowledged that the terrestrial audience has a right to an entertainment element in its 
schedules. And to abandon entertainment it would imply a contempt for popular culture on 
the part of the state broadcaster. It would exclude it from the opportunity to play a role in an 
aspect of contemporary society that the television medium serves especially well, leaving the 
benchmarks and standards to be set by the market alone. 

f There has been much criticism of the extent to which public broadcasters have been revising 
| their programme concepts and formats in the interest of raising advertising revenues. 

Doordarshan has been a focus of such criticism in India and in Sri Lanka Rupavahini and 
ITN have started producing more commercially oriented entertainment programmes, The 
opposite trend has been less credited - the extent to which private channels have sensed an 
audience saturation with the sameness of film based programmes and have sought to 
enlarge and enrich their own schedules. In Sri Lanka while MTV (Maharaja TV not the 
Bombay based international music station) , TNL and Swarnavahini are re-orienting some of 
their programming to take on a more public service guise. In some respects they are judged 
to have been doing this sometimes more successfully than SLRC and ITN ever did. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 13 

Some forceful criticisms of the public service record of Sri Lankan broadcasting have been 
expressed by Sri Lankan observers. In a discussion programme aired last October the DG 
of SLBC suggested in response to comments by a prominent Buddhist monk on the 
corrupting effects of television, that., 'one way of dealing with this would be for the public 
to boycott television and radio companies that broadcast programmes that promote the 
devaluation of our culture'. He stressed the need for broadcasters to produce programmes 
which are an alternative to the poor quality, obscene, programmes available today. 

Public service broadcasting values and standards are also seen in Sri Lanka as an issue of 
human rights. In 1993 the human rights organisation Article 19 concluded after interviews 
with the then Chairmen of the three state-owned broadcasting institutions, ARTICLE 19 
concluded that there was little concept of a public service duty of broadcasting in these 
institutions. The chairmen rejected the argument that there was a need for the broadcast of 
informed debate and criticism about government policy, as an instrument of democratic 
monitoring. Sri Lanka broadcasting was seen as "too young" to cover such debates at 
present. 

There have been big changes in Sri Lanka since then and there have been forceful public 
debates on media issues. But some Sri Lankan critics still question whether SLRC and ITN 
- who share the television license fees on an 75:25 ratio between them - adequately fulfil 
their "public service" role. And with eight independent television operators and four 
independent radio operators in a limited advertising market, the competition between^ • * 
licensed private channels is tough. No quality thresholds have been imposed . One media 
critic acknowledges that '..political debates on television will be a popular entertainment 
format in the years to come. They are rude and crude - a lot of flash about them, and 
energy. People enjoy the cut and thrust of the debates.' But he concludes that they won't 
illuminate political problems, which must be one aim of a public broadcasting service. A 
similar question might be and is asked of the interviews and discussion programmes on 
Indian channels. 

The developing possibilities of cross border broadcasting are creating common interests 
between commercial and public service broadcasters, both in programme making and 
scheduling. The Star News channel, though seen as an Indian product has an audience across 
the subcontinent. Zee Tv has created a new subcontinent wide market for Hindi language 
programming which has become a powerful instrument of cultural influence, and a common 
experience of the media across national borders in India Nepal Pakistan and Bangladesh. 
South Indian Tamil channels are watched in Sri Lanka. The Doordarshan Bengali language 
channel DD7 has high ratings in Bangladesh and has generated interest among Bangladeshi 
advertisers. The private satellite channel ATN Bangla also has an arrangement with a Calcutta 
based Indian company- CKT Inn- which has bought six hours of time through which they 
beam programmes to the West Bengal audience. Both the channel and the Calcutta company 
are said to be making money. In a television environment dominated by Hindi language 
programmes which have made big inroads in West Bengal this platform for local culture, 
even 'bad' local culture, is creating a new and challenging scenario to which the state 
broadcaster is bound to respond. 

Other kinds of institutional partnership are also being forged between the private and public 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 14 

sector. Asianet has established both a TV network and a cable distribution system in Kerala 
which has broken new ground both for television in the Malayalam language and a new 
model of institutional and technical cooperation with a public company - not the state 
broadcaster in this case but the Kerala State Electricity Board. 

The pervasive centralisation of the Doordarshan culture acts as a brake on effective local 
initiatives. A senior state broadcaster told us in Madras of his belief that the south Indian 
satellite channels would never have made such an impact if the Madras centre of 
Doordarshan had been given its head to originate and develop more diverse Tamil language 
programming. As it is he argued programme innovations on Doordarshan are picked up and 
used by the satellite channels. The number of serials dubbed from Hindi could have been 
reduced. And there could be more two way programme exchange between different parts of 
the region. This provides a means for the state broadcaster to promote a sense of national 
identity through authentic regional voices reflecting the diversity of the country. 

The boost to audiences that television has given to mainstream Bollywood movies has added 
to their value as a commercial asset, even if the film industry has not profited in proportion.. 
The proliferation of channels should have increased the space available for a wider variety of 
independent film and documentary makers. Doordarshan sought to enhance this element of 
their public service role when they gave a dedicated slot on Sunday mornings to the 
Independent Film Producers' Association to show documentaries that they thought were 
worthwhile.; but the scheme ran into problems. Doordarshan is still the only consistent 
outlet for such films, though senior officials of DD acknowledge that it is not enough. 

We asked a number of documentary film makers for their view of this. One argues that 
Doordarshan has been affected not so much by commercial priorities as by an obsession with 
politics. From his perspective, Doordarshan's limited resources have been largely diverted to 
news and current affairs. Television is now being looked at as primarily a news medium -
despite evidence that the number of slots devoted to news current affairs has been reduced, in 
competition with entertainment. Another film maker thinks there is no reason why initiatives 
to promote quality should not work. 'Aspects of quality programming that do not otherwise 
find expression on TV could be encouraged. We have to strive to keep that public space 
open. If we do not keep arguing for it, we stop imagining that there can be any structure 
outside the existing commercially dominated framework.' A third identifies the problems as 
an attitude on the part of corporate sponsors and advertisers. There is a 'narrow vision of 
what constitutes concern for the public good by corporate houses'. They would be prepared 
to support an AIDS-awareness campaign. But he says 'no one has been able to convince 
them that the business of "Good Ideas" is going to benefit corporate India, and there is no 
direct financial advantage from a vibrant programming policy. 

Former AIR Deputy DG M.P.Lele has also pinpointed the advertisers' responsibility in 
telling them '..As professional and responsible communicators you should use your 
creativity to make the consumer empowered, by blending positive social messages along with 
the commercial messages . Let it not be a scenario of rising expectations and falling hopes.' 

SS Gill former CEO of Prasar Bharati has a low opinion of the advertisers ('the most immoral 
profession') and is allergic to the expression 'market forces'. He argues that at the most 
private channels can be required to devote one hour to public service broadcasting. But the 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 15 

possibility of a common interest in social marketing was demonstrated in the 1980s with 
'Hum Log'. This was the Latin American style soap opera on Doordarshan, dedicated to a 
family planning message, which increased its sponsor's sales by eight times, introduced their 
product - noodles - into the Indian home, and went a long way to putting the practice of 
commercial sponsorship for TV programmes on the map. 

A productive link between marketing products for profit and successful social marketing may 
not be easy to achieve. But it is an approach which recognises that there can be a common 
interest between the private and public sectors of broadcasting, without pretending that one 
should replace the other. The social market approach characterised the 1986 Peacock 
Committee on financing broadcasting in Britain, and a social market logic underpinned the 
1990 Broadcasting Act in the UK. Even if the ultimate aim was to be the abolition of controls 
as the free marketeers argued, it would be necessary to act ensure that deregulation did not 
carry with it lower standards and restricted choice. The BBC itself was relatively insulated 
from the more extreme free market prescriptions. The principal obligation arising from that 
Act for the BBC as the British public broadcaster was a requirement to commission a 
percentage of programmes from independent production companies. South Asian public 
broadcasters had already embraced similar measures and without specific regulation have 
gone much further in adopting commercial solutions. In Britain the commercial companies in 
turn were promised a 'lighter touch' in the regulation of their own public obligations. The 
requirement to provide a 'sufficient amount of quality programmes' was not defined. 

In south Asia governments have been drafting the conditions for the granting of licenses. In the 
Indian draft Broadcasting Bill of 1997 the conditions for a license included taste and 
decency provisions. It also required impartiality and accuracy both in news and in 
discussing social political or public policy issues. There were no specific programme quality 
criteria. In Sri Lanka an applicant for a television license has to demonstrate technical, 
financial and professional qualifications. There is some attempt to check the financial 
viability of a proposal and the kind of programmes that are planned, though precisely what 
criteria are applied is not clear. Applications have to be passed through the minister, the 
state television corporation and the Telecom department. The Bangladesh guidelines initially 
ruled out news but that was changed. They require programmes to meet professional and 
technical standards; they also make specific requirements for the manner in which national 
holidays are marked. 
There is no established or independent mechanism for monitoring or reporting on programme 
quality. 

The important principle for the public service broadcaster is that the free market does not in 
practice produce the variety and choice of programmes, that even its advocates expect. 
Intervention may be required to provide what the free market fails to provide. A committee 
set up in Sri Lanka to advise on the reform of laws affecting media freedom in 1996 warned that 
while media diversity was important, 'granting licenses to private broadcasters should not 
be viewed as a substitute for ensuring the pluralism and independence of public-funded 
broadcasting'. This is a clear rejection of the neo liberal view as expressed by the British 
journalist and free market advocate Samuel Brittan that '...all provision for the consumer on 
a competitive basis in a non distorted market is a public service'. But it does not mean that 
there is a fundamental conflict between the free market and public service objectives and 
ideals. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Crawley/ AMIC/CBA99v5 16 

For south Asian broadcasters which have already taken big steps in the direction of 
commercialisation this is surely a valuable approach. A stronger regional focus for the 
national broadcaster would help to strengthen its credibility and exploit its assets as an 
institution operating in every part of the country. And there are advertisers who can use 
their communication skills to promote broader social objectives among those who are not 
necessarily big consumers. To sustain public service broadcasting it is important to identify 
this common ground and to build on it. 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library



Media Proliferation: How Can Broadcasters Best 
Serve The Public Interest?19-21 April 1999, New Delhi, India 

DAY TWO 

20 APRIL 1999 

ATTENTION: The Singapore Copyright Act applies to the use of this document. Nanyang Technological University Library


